Waarom en hoe

Slim betalen

Betaal je de verzekering bij Reaal via acceptgiro? Dan ontvang je van ons een bericht met het verzoek om je manier van betalen om te zetten naar automatische incasso of eventueel AcceptEmail. Ruim 94% van onze klanten heeft er al voor gekozen om eenvoudig te betalen via automatische incasso. Wil jij ook het gemak en de snelheid ervaren van betalen via automatische incasso?

Waarom kun je niet meer via acceptgiro betalen?

De acceptgiro wordt over enige tijd volledig afgeschaft. Van al onze klanten die een acceptgirokaart ontvangen, maakt maar een klein aantal klanten daadwerkelijk gebruik van de acceptgiro. De meeste klanten maken de betaling over via internetbankieren. Betalen via een acceptgirokaart is daardoor relatief duur. Daarnaast draag je bij aan een schoner milieu als je op een andere manier betaalt dan via acceptgiro, omdat je geen papieren acceptgiro meer ontvangt.

De acceptgiro verdwijnt

Een acceptgiro is een Nederlands betaalmiddel en kan alleen in Nederland gebruikt worden. Sinds 1 augustus 2014 is er één gemeenschappelijke betaalmarkt in Europa, de Single Euro Payments Area (SEPA). Alle inwoners en bedrijven van de eurolanden betalen nu op dezelfde manier, vanaf één soort betaal­rekening en met een zelfde set betaalmiddelen. De acceptgiro sluit niet aan bij het uitgangspunt van SEPA.

Betalen via automatische incasso

De voordelen van betalen via automatische incasso:

  • Je geeft eenmalig toestemming om de premie automatisch te incasseren van het door jou opgegeven rekening­nummer.
  • Je hoeft zelf geen actie meer te ondernemen om de premie te betalen. Zo wordt de betaling op tijd voldaan en loop je geen risico dat je de premie te laat overmaakt en je niet bent verzekerd. Je moet uiteraard wel zorgen voor voldoende saldo op het opgegeven rekening­nummer.
  • Automatische incasso kun je terug laten boeken.

Toestemming voor automatische afschrijving van je premie

Je kunt via een machtiging aangeven dat je de premie automatisch wil laten afschrijven. Het machtigings­formulier vind je op onze website. Zodra wij je formulier hebben ontvangen en verwerkt, incasseren wij het bedrag van het opgegeven rekening­nummer (IBAN).

Ben je het niet eens met een automatische afschrijving? Dan kun je het geld terug laten boeken via je bank. Dit terugboeken van de afschrijving noemen we storneren. De (meeste) incasso's hebben een stornoperiode (terugboekperiode) van 56 dagen. Wordt er bijvoorbeeld op 1 maart een bedrag afgeschreven, dan kan je dit tot 26 april terugboeken.

AcceptEmail: Betalen via iDeal

Hoe werkt AcceptEmail? Je ontvangt een e-mail met daarin een digitale acceptgiro. Via de link in de AcceptEmail kom je in je eigen beveiligde bankomgeving. Vervolgens kun je de premie betalen via IDeal.

Voordelen betalen via AcceptEmail:

  • Je kunt betalen op het moment dat jou het best uitkomt.
  • De betaling wordt snel en automatisch verwerkt.
  • Je hoeft geen rekening­nummer en bedrag meer in te vullen als je wil betalen.

Wil je blijven betalen per acceptgiro?

Als de acceptgiro is afgeschaft en je niet hebt gekozen voor automatische incasso of betalen met AcceptEmail, ontvang je vanaf dat moment een schriftelijk betalingsverzoek. In de toekomst brengen we € 1,75 per acceptgiro of betalingsverzoek in rekening. Natuurlijk informeren wij je hier ruim van tevoren over. Pas vanaf dat moment betaal je per acceptgiro en dus niet bijvoorbeeld achteraf.

Acceptgiro is een relatief dure betaalwijze. Iedere acceptgiro kost ons € 1,75. Deze kosten mogen wij in rekening brengen. Wij bieden klanten de keuze voor 2 alternatieve manieren van betalen: automatische incasso of AcceptEmail. Voor deze manieren van betalen brengen wij geen extra kosten in rekening.

Ontvang je nu 1 acceptgiro voor het betalen van meerdere verzekeringen?

Als je overstapt naar betalen via automatische incasso, dan schrijven wij de premie voor elke verzekering apart af. Dit komt doordat er voor iedere verzekering een aparte machtiging aangemaakt wordt.

Als je overstapt naar betaling via AcceptEmail, ontvang je één AcceptE-mail voor meerdere verzekeringen. Krijg je op dit moment voor al je verzekeringen een aparte acceptgiro? Dan krijg je na je overstap voor al je verzekeringen een AcceptE-mail.

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.