Identificeren bij Reaal

Op dit moment zijn wij bezig met een actie waarbij wij onze klanten e-mails sturen om zich te identificeren. Wij zijn wettelijk verplicht om je identiteit vast te stellen als je verbonden bent aan een verzekering bij ons. Zo weten we zeker dat we met jou te maken hebben. Het is daarom belangrijk dat je de identificatie doet. 

Je identificeert je eenvoudig en veilig online, via onze eigen website. Je ontvangt hiervoor 2 e-mails:

  1. Bericht vooraf: u ontvangt een verzoek voor identificatie
    Dit is een vooraankondiging waarin je leest waarom de identificatie nodig is en waarom het belangrijk is dat je dit doet.
  2. U kunt zich nu identificeren
    In deze e-mail staat de persoonlijke link waarmee je naar de identificatiepagina gaat om de identificatie te starten. Controleer de link voordat je erop klikt!

Veilig identificeren: controleer de link

Wij begrijpen dat je misschien vragen of twijfels hebt. Is de e-mail wel echt? Heb ik niet te maken met phishing? Kan ik veilig op de link klikken? Goed dat je dit eerst onderzoekt!

Je kunt je gaan identificeren als je de 2e mail hebt ontvangen. Hierin staat de persoonlijke link die je nodig hebt om de identificatie te starten. Controleer de link vóórdat je hierop klikt. Bijvoorbeeld door je muis over de knop te laten zweven. De link die wij je sturen begint met: www.reaal.nl/klantenservice/persoonsverificatie/...

Begint de link hier niet mee? Klik dan niet en neem contact met ons op.

Hoe werkt het?

Als je op de link klikt, kom je op onze Identificatiepagina. Je volgt eenvoudig de stappen op het scherm en bent binnen een paar minuten klaar. Het enige dat je nodig hebt, is je identiteitsbewijs en een smartphone of laptop met camera.

De controle van je identiteit wordt voor ons gedaan door Onfido. Dit is een bedrijf dat is gespecialiseerd in identiteitsverificatie.

Vragen?

Heb je nog vragen over identificatie? Bel dan met ons speciale telefoonnummer: 072 – 202 80 10. Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 21.00 uur en op zaterdag tussen 10.00 en 16.00 uur. 

Meer informatie

  • Wat is Onfido?

    Onfido is een bedrijf dat is gespecialiseerd in identiteitsverificatie. Zij verifiëren voor ons de identiteit van onze klanten. Dit doen zij door de pasfoto op het identiteitsbewijs te vergelijken met een selfie (zelfgemaakte foto) van de betreffende persoon.

  • Welke identiteitsbewijzen kan ik gebruiken voor de identificatie?

    Je kunt de volgende geldige identiteitsbewijzen gebruiken:

    • Geldig en origineel paspoort (alle landen toegestaan)
    • Geldig en origineel rijbewijs uit Nederland of een ander land van de Europese Unie
    • Geldige en originele identiteitskaart uit Nederland of een ander land van de Europese Unie
    • Geldige en originele Nederlandse verblijfsvergunning
  • Is de identificatie veilig?

    Ja, de identificatie vindt plaats op een volledig beveiligde online omgeving.

  • Kan ik me ook identificeren zonder smartphone?

    Ja, dat kan. Maak dan een foto van je identiteitsbewijs en sla deze op je computer op. Tijdens het identificeren wordt gevraagd deze te uploaden. De selfie maak je met de camera van je laptop. Je moet dan toegang tot je camera (en microfoon) toestaan als daarom gevraagd wordt.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Onfido gebruikt jouw foto’s alleen voor de identiteitscontrole. Daarna stuurt Onfido de informatie beveiligd door naar Reaal en verwijderen zij al je gegevens. Reaal bewaart je gegevens volgens het Privacy Statement. 

    Is de identificatie mislukt? Dan verwijdert Reaal al je identificatiegegevens. 

  • Ik heb een overlijdensrisicoverzekering van Zwitserleven. Waarom vraagt Reaal mij om me te identificeren?

    Zwitserleven en Reaal zijn beide onderdeel van Athora Netherlands. De overlijdensrisicoverzekering van Zwitserleven is ondergebracht in de administratie van Reaal. De uitnodiging om je te identificeren ontvang je daarom ook van Reaal. En je identificeert je via de Reaal website. 

  • Ik heb geen verzekering meer bij Reaal. Waarom moet ik me evengoed identificeren?

    Wij zijn wettelijk verplicht om de identiteit te controleren van onze klanten. In sommige situaties is identificatie ook nodig als je verzekering al is beëindigd. Bijvoorbeeld als je na 25 juli 2018 een uitkering hebt ontvangen uit een lijfrenteverzekering. Ook al is deze uitkering al gestopt.