Identificeren bij Reaal

Je hebt een e-mail van ons ontvangen waarin wij je vragen je online te identificeren. Wij zijn wettelijk verplicht om je identiteit vast te stellen als je verbonden bent aan een verzekering bij ons. Zo weten we zeker dat we met jou te maken hebben. Het is daarom belangrijk dat je de identificatie doet. 

Je identificeert je eenvoudig en veilig online, via onze eigen website. Je ontvangt hiervoor 2 e-mails:

  1. Bericht vooraf: u ontvangt een verzoek voor identificatie
    Dit is een vooraankondiging waarin je leest waarom de identificatie nodig is en waarom het belangrijk is dat je dit doet.
  2. U kunt zich nu identificeren
    In deze e-mail staat de persoonlijke link waarmee je naar de identificatiepagina gaat om de identificatie te starten. Controleer de link voordat je erop klikt!

Veilig identificeren: controleer de link

Wij begrijpen dat je misschien vragen of twijfels hebt. Is de e-mail wel echt? Heb ik niet te maken met phishing? Kan ik veilig op de link klikken? Goed dat je dit eerst onderzoekt!

Je kunt je gaan identificeren als je de 2e mail hebt ontvangen. Hierin staat de persoonlijke link die je nodig hebt om de identificatie te starten. Controleer de link vóórdat je hierop klikt. Bijvoorbeeld door je muis over de knop te laten zweven. De link die wij je sturen begint met: www.reaal.nl/klantenservice/persoonsverificatie/...

Begint de link hier niet mee? Klik dan niet en neem contact met ons op.

Hoe werkt het?

Als je op de link klikt, kom je op onze Identificatiepagina. Je volgt eenvoudig de stappen op het scherm en bent binnen een paar minuten klaar. Het enige dat je nodig hebt, is je identiteitsbewijs en een smartphone of laptop met camera. In deze video zie je in 5 minuten stap voor stap hoe het werkt.

De controle van je identiteit wordt voor ons gedaan door Onfido. Dit is een bedrijf dat is gespecialiseerd in identiteitsverificatie.

Vragen?

Heb je nog vragen over identificatie? Of wil je liever geen biometrische identificatie? Dan helpen we je graag verder via chat of telefoon. Je vindt onze contactinformatie op reaal.nl.

Meer informatie

  • Wat is Onfido?

    Onfido is een bedrijf dat is gespecialiseerd in identiteitsverificatie. Zij verifiëren voor ons de identiteit van onze klanten. Dit doen zij door de pasfoto op het identiteitsbewijs te vergelijken met een selfie (zelfgemaakte foto) van de betreffende persoon.

  • Welke identiteitsbewijzen kan ik gebruiken voor de identificatie?

    Je kunt de volgende geldige identiteitsbewijzen gebruiken:

    • Geldig en origineel paspoort (alle landen toegestaan)
    • Geldig en origineel rijbewijs uit Nederland of een ander land van de Europese Unie
    • Geldige en originele identiteitskaart uit Nederland of een ander land van de Europese Unie
    • Geldige en originele Nederlandse verblijfsvergunning
  • Wat is biometrische identificatie?

    De identiteit wordt gecontroleerd met biometrische identificatie. Dit betekent dat het gezicht op de selfie wordt vergeleken met de foto op het identiteitsbewijs. Hierbij worden bepaalde unieke kenmerken van het gezicht gemeten. Denk aan de grootte en afstand van de ogen, mond, neus en oren.

    Wil je liever geen biometrische identificatie? Bel dan met ons speciale telefoonnummer: 072 – 202 80 10. Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur.

  • Is de identificatie veilig?

    Ja, de identificatie vindt plaats op een volledig beveiligde online omgeving.

  • Kan ik me ook identificeren zonder smartphone?

    Ja, dat kan. Maak dan een foto van je identiteitsbewijs en sla deze op je computer op. Tijdens het identificeren wordt gevraagd deze te uploaden. De selfie maak je met de camera van je laptop. Je moet dan toegang tot je camera (en microfoon) toestaan als daarom gevraagd wordt.

  • Wat gebeurt er met mijn gegevens?

    Onfido gebruikt jouw foto’s alleen voor de identiteitscontrole. Daarna stuurt Onfido de informatie beveiligd door naar Reaal en verwijderen zij al je gegevens. Reaal bewaart je gegevens volgens het Privacy Statement. 

    Is de identificatie mislukt? Dan verwijdert Reaal al je identificatiegegevens. 

  • Ik heb een overlijdensrisicoverzekering van Zwitserleven. Waarom vraagt Reaal mij om me te identificeren?

    Zwitserleven en Reaal zijn beide onderdeel van Athora Netherlands. De overlijdensrisicoverzekering van Zwitserleven is ondergebracht in de administratie van Reaal. De uitnodiging om je te identificeren ontvang je daarom ook van Reaal. En je identificeert je via de Reaal website. 

  • Ik heb geen verzekering meer bij Reaal. Waarom moet ik me evengoed identificeren?

    Wij zijn wettelijk verplicht om de identiteit te controleren van onze klanten. In sommige situaties is identificatie ook nodig als je verzekering al is beëindigd. Bijvoorbeeld als je na 25 juli 2018 een uitkering hebt ontvangen uit een lijfrenteverzekering. Ook al is deze uitkering al gestopt.
  • Ik heb mijn identificatie afgerond, wat nu?

    Als je alle stappen hebt doorlopen, ben je klaar met de identificatie. Dit zie je ook op je scherm. Wij gaan nu de gegevens beoordelen. Als wij extra gegevens van je nodig hebben, laten wij je dat zo snel mogelijk weten.

    Als de identificatie is gelukt, ontvang je hiervan per e-mail een bevestiging.

    Heb je om een wijziging of uitkering gevraagd en hebben wij nog meer informatie nodig? Dan ontvang je hierover apart van ons bericht. Je hoeft zelf geen contact met ons op te nemen, wij nemen je verzoek automatisch weer in behandeling.

  • Ik heb vragen over identificatie. Wat kan ik doen?

    Bekijk dan eerst onze video met uitleg. Kom je er echt niet uit? Neem dan contact met ons op. Je vindt onze contactinformatie op reaal.nl

  • Kan ik een informatievideo bekijken voordat ik aan de identificatie begin?

    We kunnen ons voorstellen dat je nog vragen hebt voordat je met de identificatie begint. Daarom hebben we een informatievideo voor je gemaakt. In 5 minuten zie je stap voor stap hoe het werk. Zo weet je precies wat je te wachten staat, wel zo fijn.  

    Heb je na het kijken van de video nog andere vragen of kom je er niet uit? Dan helpen we je graag verder via chat of telefoon. Je vindt onze contactinformatie op reaal.nl.  

  • Ik wil me (nog) niet identificeren, wat gebeurt er nu?

    Wij zijn verplicht om de identiteit van onze klanten te controleren. Werk je hier niet aan mee? Dan mogen wij geen dienstverlening bieden voor de verzekeringen waaraan jij bent verbonden. Dit blijft zo totdat je alsnog de identificatie hebt gedaan en wij deze gecontroleerd hebben. Je verzekering blijft overigens wel gewoon doorlopen, net als de betaling van de eventuele premie.

    Geen dienstverlening, wat betekent dat?
    Wij kunnen geen bedrag aan je uitkeren. Bovendien kunnen de verzekeringen waaraan je bent verbonden (als verzekernemer of premiebetaler) niet gewijzigd worden. Denk hierbij aan het wijzigen van:

    • de betalingsgegevens
    • de looptijd
    • het verzekerde bedrag
    • de hoogte van de premie
    • de begunstiging
    • de verzekerde / verzekeringnemer / premiebetaler
    • het beleggingsfonds (bij beleggingsverzekeringen)

    Je kunt nog wel je persoonlijke gegevens wijzigen, zoals je adres,
    e-mailadres en telefoonnummer.

    Kan ik mij ook nog op een later moment identificeren?
    Je hebt altijd nog de mogelijkheid om de identificatie te doen. Bel ons dan op 072- 202 8010Dit kan op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur. Je ontvangt dan een nieuwe e-mail met een persoonlijke link waarmee je jezelf kunt identificeren.

    Op reaal.nl/identificatie lees je hoe de identificatie werkt. Als je jezelf hebt geïdentificeerd en wij de beoordeling hiervan hebben afgerond, kunnen wij je weer volledig van dienst zijn.