Veelgestelde vragen

Is jouw beleggings­verzekering afgesloten via je werkgever? Kijk voor meer informatie dan op Compensatie­regeling Pensioenen. De veelgestelde vragen hieronder gaan uitsluitend over beleggings­verzekeringen die je zelf hebt afgesloten.

Advies over beleggingsverzekeringen

  • Waarom zou ik contact opnemen met mijn financieel adviseur?

    Je kunt bij je adviseur te­recht voor vragen over je compensatie, maar ook voor hulp bij de beslissing hoe nu verder met je beleggings­verzekering. Bijvoorbeeld als je overweegt andere fondsen te kiezen, of om het bedrag dat wordt uitgekeerd bij overlijden aan te passen. Je adviseur kan ook voor je uitzoeken of het verstandig is over te stappen naar een alternatief. Bij het advies houdt hij rekening met je persoonlijke situatie en wensen en met eventuele gevolgen voor de belastingheffing. Al deze informatie is van belang bij het nemen van een goede beslissing. Vervolgens zorgt je adviseur ervoor dat alles geregeld wordt.

  • Waarom kan ik niet bij Reaal terecht voor advies over mijn beleggingsverzekering?

    Als verzekeraar kunnen we niet goed beoordelen wat de gevolgen zijn van eventuele aanpassingen aan je beleggings­verzekering, of van overstappen naar een alternatief. Hiervoor is het belangrijk goed op de hoogte te zijn van je persoonlijke (financiële) situatie en wensen. Daarom werken we samen met financieel adviseurs. Zij brengen je situatie en wensen in kaart en houden bij hun advies rekening met eventuele gevolgen voor de belastingheffing Ook kennen ze de mogelijkheden van andere verzekeraars en banken. Al deze informatie is belangrijk voor een goed advies. En als je iets wilt veranderen, zorgt de adviseur ervoor dat alles geregeld wordt.

  • Wie is mijn financieel adviseur?

    Je financieel adviseur voor je beleggings­verzekering bij Reaal vind je in de brief over de compensatie voor je beleggings­verzekering. Dit is de financieel adviseur waar je nu te­recht kunt voor je beleggings­verzekering. Mogelijk is dit een andere dan de adviseur die je in het verleden heeft geadviseerd over je verzekering. Dit komt bijvoorbeeld omdat de verzekeringen van je eerdere adviseur zijn overgenomen door een andere adviseur.

  • Ik wil graag advies van een andere adviseur dan de adviseur die vermeld staat in de brief over mijn compensatie. Kan dat?

    Ja dat kan. We kunnen je hierbij helpen. Neem hiervoor contact op met Reaal via telefoon­nummer 072 – 519 49 00 (ma t/m vrij tussen 8.00 en 17.30).

  • Moet ik betalen voor het advies van mijn financieel adviseur en zo ja hoeveel?

    Voor vragen over de compensatie voor je beleggings­verzekering zou je adviseur geen kosten in rekening moeten brengen. Dat geldt ook voor advies om te bekijken of je beleggings­verzekering nog past bij je huidige wensen en omstandigheden, of dat er betere passende alternatieven zijn. De AFM (de toezichthouder voor de financiële wereld) vindt dat de adviseur die in het verleden heeft geadviseerd over jouw beleggings­verzekering hierover moet adviseren zonder kosten in rekening te brengen. Dit geldt ook voor de adviseur die de portefeuille van je oorspronkelijke adviseur heeft overgenomen. Reaal deelt deze mening.

    Is het advies breder, dan zou de adviseur hier geld voor kunnen vragen. Maar dat is een zaak tussen jou en je adviseur. We gaan ervan uit dat de adviseur hier netjes mee omgaat. Dit geldt ook als je er zelf voor kiest om naar een andere adviseur te gaan.

Direct compenseren

  • Ik lees dat Reaal direct gaat compenseren. Waarom doet Reaal dat en wat betekent dit voor mij?

    In de oorspronkelijke manier van compenseren zou het compensatie­bedrag ieder jaar opnieuw worden berekend en pas op de einddatum in de verzekering gestort. Tot de einddatum blijft het dan onzeker of en hoeveel compensatie je ontvangt. Bij de nieuwe manier weet je dat direct. Bovendien storten we de tot dusver opgebouwde compensatie meteen na de be­rekening in je verzekering. Dit is het compensatie­bedrag dat je zou ontvangen als je de verzekering zou beëindigen (afkopen). Vervolgens storten we jaarlijks een gelijkblijvend bedrag in je verzekering. De nieuwe manier van compenseren geeft dus meteen duidelijkheid en het compensatie­bedrag tot nu toe wordt direct aan de waarde van je verzekering toegevoegd.

    De nieuwe manier van compenseren is in lijn met de belofte die Reaal eerder heeft gedaan in een uitzending van Radar en met het verzoek van Minister De Jager aan de verzekeraars.

  • Wanneer gaat Reaal direct compenseren?

    Om geen extra vertraging op te lopen, wachten we niet tot de nieuwe manier van direct compenseren is ingebouwd. We gaan door met brieven versturen volgens de oorspronkelijke compensatiewijze. Het kan dus zijn dat je een brief ontvangt waarin alleen je compensatie op de einddatum staat. Ook dan compenseren we je volgens de nieuwe manier. Je ontvangt vanzelf bericht als we het al opgebouwde compensatie­bedrag in je verzekering storten. Daarna storten we ieder jaar een gelijkblijvend bedrag in je verzekering.

  • Ik heb al een brief ontvangen met mijn compensatie op de einddatum. Ontvang ik nu toch direct compensatie?

    Ja, ook dan gaan we je direct compenseren. Als je recht hebt op compensatie, storten we de compensatie tot dan toe dus niet pas op de einddatum, maar direct (na de nieuwe be­rekening) in je verzekering. Daarna storten we ieder jaar een gelijkblijvend bedrag in je verzekering. Je ontvangt hierover vanzelf bericht.

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 9.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 17.00 uur.

    072 - 519 49 88

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.