Je verzekering loopt af

Heb je van ons een brief ontvangen omdat je verzekering binnenkort afloopt? Met je verzekering heb je een bedrag opgebouwd waarmee je de lening geheel of gedeeltelijk aflost. En nu is het zover: binnenkort komt dit geld vrij. Lees meer over je verzekering, de mogelijkheden en een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Dit zijn je mogelijkheden

  • Lening aflossen: uitkering naar geldverstrekker

    Omdat je de verzekering hebt verbonden aan een hypotheek of geldlening, heeft je geldverstrekker recht op de uitkering. Lees hier wat we van je nodig hebben.

    • Een schriftelijk, ondertekend verzoek
      Vul het formulier Uitkering Verzekering naar geldverstrekker (pdf) volledig in en print het uit. Stuur het vervolgens samen met kopie legitimatiebewijs (zie hieronder) aan ons op. Bij voorkeur als scan of foto per e-mail naar klantenservice@reaal.nl. Of eventueel per post naar Reaal, Postbus 274, 1800 BH Alkmaar.
    • Kopie legitimatiebewijs van de verzekeringnemer(s)
      We controleren de handtekening en het burgerservice­nummer (BSN). Scan daarom de voor- en achterkant van je legitimatiebewijs (paspoort, rijbewijs, ID-kaart), of maak foto's. Stuur deze mee met je schriftelijk, ondertekende uitkeringsverzoek.
    • Schriftelijke toestemming van je geldverstrekker
      Om je verzekering te laten uitkeren moet je geldverstrekker akkoord gaan. Gebruik hiervoor het formulier Verzoek tot toestemming geldverstrekker (pdf). Print het uit, vul het in en stuur het naar je geldverstrekker via e-mail of post.

    Als we de documenten hebben ontvangen én de geldverstrekker gaat akkoord, maken wij het opgebouwde bedrag over naar de geldverstrekker. Als er na aflossing van de hypotheek of geldlening nog geld overblijft, maakt de geldverstrekker dit restant aan je over.

  • Uitkering naar de begunstigde

    In de meeste gevallen moet het geld gebruikt worden om je lening af te lossen en keren wij uit aan de geldverstrekker. Alleen als je toestemming hebt van je geldverstrekker mogen wij de uitkering aan de begunstigde overmaken.

    Uitkering op eigen rekening ontvangen
    Soms is het niet verplicht om je lening meteen af te lossen. Bijvoorbeeld als het mogelijk is om de lening langer door te laten lopen. Als je zelf de begunstigde van je verzekering bent, kun je er in dat geval voor kiezen om het bedrag op je eigen rekening te laten storten. Hiervoor heb je altijd toestemming van je geldverstrekker nodig. Informeer dus eerst bij je geldverstrekker wat jouw mogelijkheden zijn.

    Maak een afspraak met je adviseur
    Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Ga daarom naar je financieel adviseur. Je adviseur helpt je graag verder en adviseert je bij je keuze. Zorg dat je bij je bezoek aan de financieel adviseur het volgende meeneemt:

    • Je polis en de voor­waarden die er bij horen.
    • De brief die je van ons hebt gekregen over de afloop van je verzekering.

    Regel toestemming van je geldverstrekker
    Heb je je keuze gemaakt? Vraag dan aan je geldverstrekker of dat wat jij wilt mogelijk is. Je hebt namelijk altijd toestemming nodig van je geldverstrekker. Hiervoor kun je gebruikmaken van het Verzoek tot toestemming geldverstrekker (pdf). Print het uit, vul het in en stuur het naar je geldverstrekker via e-mail of post.
    Heb je al toestemming van je geldverstrekker? Lees meer over het uitkeren van je verzekering.

Je verzekering, lening en de belasting

De premies die je hebt betaald voor je verzekering kon je niet aftrekken van de inkomstenbelasting. Het geld dat je straks ontvangt, is mogelijk ook niet belast. En soms heb je onder voor­waarden recht op een vrijstelling. Lees meer over de belasting en je verzekering.

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.