Het coronavirus en je zakelijke verzekeringen

We kunnen ons voorstellen dat je vragen hebt over het coronavirus met betrekking tot je zakelijke verzekeringen. Daarom hebben we de belangrijkste zaken op een rij gezet.

Let op: Een AOV valt niet onder de zakelijke verzekeringen. Bekijk daarvoor "Het coronavirus en je AOV"

  • Ik heb onlangs een verzekering aangevraagd. Ik heb nu geen opdrachten meer. Mag ik mijn aanvraag of verzekering annuleren?

    Als je de polis nog niet hebt ontvangen kun je je aanvraag annuleren. Heb je de polis al ontvangen en je hebt geen schade? Dan kun je de verzekering binnen 2 weken na ontvangst van de polis annuleren. Neem contact op met je financieel adviseur. Zodra je bedrijf weer start moet je wel zorgen voor een nieuwe aanvraag.

  • Ik ga tijdelijk andere werkzaamheden verrichten. Ben ik daarvoor verzekerd op mijn zakelijke aansprakelijkheidsverzekering?

    Neem bij veranderingen van je werkzaamheden contact op met je financieel adviseur. Je bent alleen verzekerd voor aansprakelijkheid als gevolg van de bedrijfsactiviteiten die op je polis staan vermeld.

  • Kan mijn autoverzekering worden stopgezet, omdat ik deze niet gebruik?

    Het is wettelijk verplicht je auto te verzekeren tegen aansprakelijkheid. Wil je meer informatie neem dan contact op met je financieel adviseur.

  • Kan ik de kentekens van de vrachtwagens tijdelijk schorsen nu ze niet gebruikt worden? En kan ik dan de WA verzekering opzeggen?

    Het is wettelijk verplicht je motorrijtuigen te verzekeren tegen aansprakelijkheid. Wil je meer informatie neem dan contact op met je financieel adviseur.

  • Ik heb mijn auto verzekerd bij Reaal. Is mijn auto verzekerd als ik deze gebruik voor het bezorgen van maaltijden of andere producten?

    Het bezorgen met je auto is normaal niet verzekerd. Wanneer je dit de komende periode wel gaat doen, meld dit dan via je financieel adviseur aan Reaal. Reaal biedt dan een tijdelijke dekking zonder extra kosten. De tijdelijke dekking loopt tot 1 september 2020. Hierna zullen we de situatie opnieuw beoordelen.

  • Ik heb mijn zakelijke (bestel-)auto verzekerd bij Reaal. Is deze verzekerd als ik deze ga gebruiken voor het bezorgen van maaltijden of ander producten?

    Bezorgdiensten zijn niet altijd standaard verzekerd. Bezorg je met je zakelijke auto en is deze verzekerd bij Reaal? Meld dit dan via je financieel adviseur aan Reaal. Reaal biedt dan een tijdelijke dekking zonder extra kosten. De tijdelijke dekking loopt tot 1 september 2020. Hierna zullen we de situatie opnieuw beoordelen.

  • Ik ga tijdelijk bezorgen en gebruik daarbij de auto van mijn bedrijf. Ben ik daarvoor verzekerd op mijn zakelijke aansprakelijkheidsverzekering?

    Met je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ben je niet verzekerd voor aansprakelijkheid voor schade veroorzaakt met of door deze auto.

  • Mijn werkgever gaat tijdelijk producten bezorgen en ik ga die met mijn privé auto bezorgen. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn particuliere auto verzekering van Reaal?

    Ja, dit risico is tijdelijk zonder betaling van extra premie meeverzekerd. Meld dit via je financieel adviseur aan Reaal. De tijdelijke dekking loopt tot 1 september 2020. Hierna zullen we de situatie opnieuw beoordelen.

  • Ik ga tijdelijk bezorgen en gebruik daarbij de auto’s van mijn bedrijf of van mijn medewerkers. Is mijn werknemer verzekerd op mijn Wegamverzekering of Schadeverzekering voor Werknemers?

    Normaal gelden voor bezorgdiensten aparte acceptatie voorwaarden. Wanneer je tijdelijk gaat bezorgen geef dat dan via je financieel adviseur door aan Reaal. Reaal biedt dan een tijdelijke dekking zonder extra kosten voor de schade die je werknemer als bestuurder oploopt tijdens de werkzaamheden. De tijdelijke dekking loopt tot 1 september 2020. Hierna zullen we de situatie opnieuw beoordelen.

  • Mijn werkgever gaat tijdelijk maaltijden bezorgen en ik ga die met mijn privé scooter/brommer bezorgen. Ben ik hiervoor verzekerd op mijn particuliere scooter/brommer verzekering van Reaal?

    Je bent in dit geval niet verzekerd.

  • Ik wil mijn jaarbetaling omzetten naar maandbetaling. Kan dat en krijg ik dan de veel betaalde premie terug?

    Je kunt de betalingstermijn aanpassen wanneer je verzekering wordt verlengd. We rekenen geen extra toeslag voor maandbetaling.

  • Mijn werknemers gaan thuiswerken en nemen (bedrijfs)apparatuur mee naar huis. Is dit verzekerd?

    Neem hiervoor contact op met je financieel adviseur. Deze kan beoordelen of je voldoende bent verzekerd en of er iets moet worden gewijzigd.

  • Ik kan vanwege de coronacrisis mijn premie niet betalen, kan ik een betalingsregeling afspreken?

    In specifieke gevallen verlengen wij tijdelijk de betalingstermijn met 60 dagen. Uitstel van betaling kun je aanvragen via je financieel adviseur tot 1 september 2020. Deze datum is niet van toepassing op betalingstermijnen die al verlengd zijn.

  • Ik kan verplichte preventiemaatregelen niet nemen, wat nu?

    Kunnen door het coronavirus bepaalde preventiemaatregelen niet worden genomen? Denk hierbij bijvoorbeeld aan een elektrakeuring die niet tijdig kan plaatsvinden of de installatie van inbraakwerende materialen.

    Je kunt tot 1 juli via je financieel adviseur 3 maanden extra de tijd vragen om aan deze verplichting te voldoen. Onze afdeling acceptatie bepaalt in hoeverre uitstel mogelijk is en wat dit betekent voor de dekking van de verzekering.

  • Is schade door het coronavirus verzekerd op mijn Bedrijfsschadeverzekering?

    De bedrijfsschade vanwege het coronavirus is niet verzekerd. Het uitgangspunt is dat er materiële schade moet zijn aan het gebouw of aan de inventaris. Bij een virusuitbraak is dit niet het geval.