Drink dus voortaan een lekker kopje (kruiden)thee, dan komt de slaap vanzelf.

Slaap lekker!

Slapeloosheid. Ongeveer 25 – 30 % van de Nederlanders leidt hieraan. Je slaapt langere tijd (meer dan 3 keer per week) slecht én je voelt je hierdoor overdag niet goed. Psychische klachten, lichamelijke klachten en alcohol zijn de meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid. Tegelijkertijd kunnen slaapproblemen ook weer mentale en fysieke gevolgen hebben. Denk aan: concentratieproblemen, prikkelbaarheid en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Pak het probleem bij de bron om de kans op deze complicaties te verminderen! Samen met arbodienst Beter, partner van preventieservice Reaal Lijfwacht, stelden wij 5 tips op om lichaam en geest tot rust te brengen.*

Ga op vaste tijden in en uit bed

Je lichaam houdt van regelmaat. Daarom is het voor een goede nachtrust belangrijk om op een vast tijdstip in en uit bed te gaan. Dan weet je lichaam wanneer het moet beginnen met het aanmaken van de juiste stoffen. Een normale bedtijd is tussen 23.00 en 00.00 uur. Ben je dan nog niet moe? Ga dan toch naar bed om een vast slaapritme op te bouwen.

Minimaliseer prikkels vanaf 21.00 uur

Verschillende prikkels, zoals voedsel en beeldschermen, maken je minder slaperig. Hierdoor maak je namelijk minder slaaphormonen (melatonine) aan en dit beïnvloedt je waak- en slaapritme. Stel jezelf vanaf 21.00 uur daarom aan zo min mogelijk prikkels bloot. Eet niets meer, zet de tv uit, doe je laptop dicht en leg die telefoon weg. Lees in plaats daarvan bijvoorbeeld eens een goed boek!

Ga overdag naar buiten en beweeg ongeveer een half uur

Ga naar buiten en beweeg! En concentreer je tijdens een wandeling zoveel mogelijk op de omgeving. Beweging en de natuur hebben namelijk een ontspannend en stressverlagend effect. Daardoor verbeter je je slaapkwaliteit: je slaapt sneller in en slaapt dieper.

Laat alcohol een tijdje helemaal staan

Misschien herken je het wel. Je kunt niet slapen en neemt nog maar een extra biertje, omdat het slaperig maakt. Maar pas hiermee op! Alcohol is een vergeten slaapkiller. Je valt er inderdaad makkelijker van in slaap, maar je slaapt vervolgens minder diep. Hierdoor gaat de kwaliteit van je slaap achteruit. Drink daarom maximaal één glas of het liefst helemaal niet. Vaak heeft dit een positief effect op je slaap.

Slaap in het donker

Sommige mensen hebben graag een klein lichtje aan als ze slapen. Of hebben een telefoon of wekker die continu licht afgeeft. Dit werkt het slapen gaan allemaal tegen. Het beste is om je kamer zo donker mogelijk te maken. Zeker blauw licht wat bijvoorbeeld van je tv of mobiel afkomt is, zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap valt. Je lichaam denkt dan namelijk dat dit zonlicht is en dat het moet opstaan.

Ben je vader of moeder? Draai om de beurt 'nachtdienst'

Slaap je slecht door huilende kinderen? Zorg dat jij en je partner om de beurt 'nachtdienst' draaien, zodat je toch af en toe door kunt slapen. Wordt het je echt te veel? Laat de kinderen dan gezellig een nachtje logeren. Bijvoorbeeld bij opa en oma.

Maak gebruik van Reaal Lijfwacht

We gaven je algemene tips. Heb je last van slapeloosheid? Een belangrijke oorzaak hiervan bestaat uit psychische klachten als piekeren, stress of somberheid. Herkenbaar? Neem dan contact op met een zorgprofessional. Wil je werken aan een gezondere levensstijl? En heb je een Reaal arbeidsongeschiktheidsverzekering? Dan kan je zonder extra kosten deelnemen aan het gezondheidsonderzoek van Beter.

Wil je meer weten over een goede nachtrust? Lees dan ook het artikel 'Lekker slapen? Breng je slaapkamer op orde!'

*Reaal is niet aansprakelijk voor ongewenste resultaten door gebruik van de aangeboden informatie.