Rentevastperiode

Je rentevastperiode loopt bijna af. Dit betekent dat je een nieuwe rentevastperiode moet kiezen. Vaak wijzigen je maandlasten hierdoor. Het is ook een goed moment om te bekijken of je hypotheek nog wel aansluit bij je wensen. Ben je bijvoorbeeld wel voldoende verzekerd? Waar moet je op letten als je rentevastperiode afloopt?

Laat je goed adviseren

Dit kan een goed moment zijn om je hypotheek en de overlijdensdekking tegen het licht te houden. Maak een afspraak met een financieel adviseur.

Wat moet ik doen als mijn rentevastperiode afloopt?

Een hypotheek wordt meestal afgesloten voor een looptijd van 30 jaar. Bijna altijd kiezen mensen voor een rentevastperiode die korter is dan de looptijd van de hypotheek. Dat betekent dat veel mensen één of meerdere keren opnieuw hun rentevastperiode moeten kiezen.

Hoe kan je je het beste voorbereiden op die aflopende rentevastperiode?

  • Minstens 3 maanden voor het einde van je rentevastperiode ontvang je een definitief verlengingsvoorstel voor de nieuwe rentevastperiode. Het is verstandig om rond deze tijd contact op te nemen met je financieel adviseur.
  • Wil je oversluiten of je hypotheek aanpassen? Wacht dan niet te lang. Hoe eerder je contact opneemt met een financieel adviseur, hoe meer tijd je hebt om je wensen te realiseren.
  • Bepaal aan de hand van het voorstel of de nieuwe hypotheeklasten die horen bij de gewenste rentevastperiode betaalbaar voor je zijn. Zijn de lasten te hoog? Vraag dan een financieel adviseur naar de mogelijkheden om je hypotheek betaalbaar te houden. Houd hierbij rekening met de toekomst. Het is verstandig om wat ruimte in te bouwen, zodat je bij tegenslagen niet in de financiële problemen komt.
  • Je kunt bij een renteherziening kiezen uit meerdere rentevaste periodes. Maak je geen keuze, dan wordt de rente automatisch voor een bepaalde periode vastgezet. Je leest hier meer over in het voorstel dat wij je sturen.
  • Heb je een spaarhypotheek? Dan bestaat je hypotheek uit 3 vaste onderdelen: je hypothecaire lening, een spaarpot en een overlijdensdekking. De premie die je betaalt komt in je spaarpot terecht en is gekoppeld aan je hypotheekrente. Stijgt de hypotheekrente? Dan betaal je meer rente, maar je ontvangt ook een hogere rente over je spaarpot én je betaalt minder premie voor de overlijdensdekking. Daalt de hypotheekrente? Dan betaal je minder rente, maar je ontvangt ook minder rente over je spaarpot én je betaalt meer premie voor je overlijdensdekking. Daarnaast keert de verzekering ook een door jou vastgesteld bedrag uit als je voor de einddatum komt te overlijden.
  • Op je polisblad vind je het verzekerd kapitaal. Ontvang je jaarlijks informatie over je verzekering? Dan kun je daar de opgebouwde waarde terugvinden. Ontvang je deze niet? Dan vind je de opgebouwde waarde op je polisblad. Wij houden bij het bepalen van de nieuwe rente rekening met deze opgebouwde waarde.
  • Wil je weten hoeveel premie je moet betalen als je kiest voor een bepaalde rentevast periode? Stuur dan een e-mail naar klantenservice@reaal.nl. Vermeld bij het onderwerp: "Opvragen premie naar aanleiding van rentewijziging", het polisnummer en het leningdeelnummer. Geef daarbij aan voor welke rentepercentages en looptijd je de nieuwe premie wit weten. Je ontvangt dan van ons een opgave van de premies voor je verzekering. Zo kunt je een goede keuze maken.
  • Bij het bepalen van de rente voor een hypotheek is de verhouding tussen de hoogte van de lening en de waarde van het huis van belang. Deze verhouding bepaalt in welke tariefklasse de lening wordt ingedeeld. Wij gaan bij het verlengingsvoorstel uit van de bij ons bekende marktwaarde. Als de marktwaarde van je huis is gestegen, dan kan het zo zijn dat de lening in een andere tariefklasse valt en wij je rente kunnen verlagen. Dit kan omdat ons risico is gedaald. Je kunt ons vragen de tariefklasse aan te passen. Let op: Dit geldt alleen voor niet-NHG-leningen. In je hypotheekakte staat of je een NHG-lening hebt. Je moet dan wel een taxatierapport van je woning meesturen waaruit de marktwaarde blijkt. De kosten van het taxatierapport moet je zelf betalen.

Heb je het verlengingsvoorstel ontvangen en kies je voor een verlenging van je hypotheek? Stuur dan de formulieren voor alle leningdelen terug. Let op: deze formulieren moeten ondertekend zijn door de schuldenaren.

Moet ik de rentevastperiode van mijn hypotheek verlengen?

Je bent niet verplicht om op het verlengingsvoorstel in te gaan. Je mag er voor kiezen om je hypotheek aan het einde van je rentevastperiode in één keer helemaal af te lossen. Bijvoorbeeld door een hypotheek bij een andere geldverstrekker af te sluiten. Dit noemen we oversluiten. Hieraan zijn wel kosten verbonden, zoals taxatiekosten en notariskosten. Om te bepalen of oversluiten interessant voor je is, gaat het niet alleen om het rentepercentage. De andere kosten en de voorwaarden spelen een belangrijke rol bij het maken van de juiste keuze. Je financieel adviseur helpt je graag bij het maken van een juiste keuze.

Wat als ik meer moet gaan betalen?

Minstens 3 maanden voordat je rentevastperiode afloopt ontvang je een definitief verlengingsvoorstel voor een nieuwe rentevastperiode. In het voorstel staat een aantal rentevastperiodes waaruit je kunt kiezen. Bij iedere gemelde rentevastperiode staat uiteraard ook het rentepercentage dat daarbij hoort. Je ziet dan of je maandlasten mogelijk omhoog of juist omlaag gaan. Het kan zijn dat je meer rente moet gaan betalen. Misschien zelfs meer dan je maandelijks kunt missen. Als dat zo is, heb je een aantal mogelijkheden:

  • Je kiest voor een kortere of langere rentevastperiode dan je nu hebt.
  • Je lost een gedeelte van je lening af aan het einde van de rentevastperiode.
  • Je sluit je hypotheek over naar een andere geldverstrekker. Denk hierbij wel aan de bijkomende kosten zoals advies-, taxatie- en notariskosten. Ook moet je goed kijken of je een eventueel gekoppelde verzekering of rekening kunt meenemen.

Ben ik in een nieuwe rentevastperiode nog wel voldoende verzekerd?

Twijfel je of de hoogte van de overlijdensrisicoverzekering nog bij je past? Neem dan contact op met je financieel adviseur.

Heb je nog vragen?

Heb je vragen? Neem dan gerust contact op met klantenservice van Stater via telefoonnummer 033 - 450 93 00 of mail.

Of raadpleeg je financieel adviseur.

Help me nu

Help me nu