Het verhaal van Erik

In 2013 brak Erik Harleman bij een bedrijfsongeval zijn beide voeten, waardoor hij
arbeidsongeschikt werd. Tijdens zijn revalidatie dacht hij na over de toekomst: hoe kon hij met blijvend letsel invulling geven aan zijn werk? Met behulp van een ondernemersadviseur begon hij zijn werk anders te benaderen. Inmiddels heeft zijn bedrijf zich ontwikkeld en is Erik gegroeid als ondernemer. Hoe heeft hij dit proces beleefd?

Op zoek naar een nieuwe invulling

“Mijn herstel in de revalidatiekliniek ging voorspoedig, maar ik heb blijvend letsel aan het ongeval overgehouden. Op een gegeven moment ben je lichamelijk zodanig hersteld, dat je op het punt komt dat het niet beter wordt. Hoe ga je dan je werk invullen? Ik was altijd gewend om hard te werken. Ik deed lichamelijk werk en was dus fysiek bezig. Dat moest nu anders. Via mijn AOV bij Reaal kon ik als onderdeel van het re-integratieproces een ondernemersadviseur inschakelen die me hielp bij het zoeken naar een nieuwe invulling.”

Ervaringsdeskundige

“In het begin was ik vrij sceptisch. Ik was er niet zo van overtuigd dat een onbekende mij advies kon geven over mijn bedrijf. En kon ik nog wel geld verdienen als ik niet meer in de productie werkte? Maar al na het tweede gesprek had ik het idee dat de hulp van de ondernemersadviseur mij iets ging brengen. De adviseur was zó ervaren en vertelde me dingen die ik erg interessant vond. Ondanks dat ik al 10 jaar met mijn onderneming bezig was, kon ik van iemand met zoveel ervaring veel leren. Eerder zat ik in een sneltrein en nam ik niet de tijd om na te denken over de verdere ontwikkeling van mijn bedrijf. Ik was blij als het werk af was en ik de administratie had gedaan. Dat zie ik mede dankzij de coaching nu heel anders. De adviseur hield me een spiegel voor, zodat ik kritisch kon kijken naar de manier waarop ik dingen aanpakte.”

Omschakeling

“Dankzij mijn lichamelijke klachten moest ik andere taken op me nemen dan voorheen. Minder in de productie en meer in de werkvoorbereiding en het klantcontact. Ik heb altijd al de intentie gehad om op deze manier te groeien in mijn ondernemerschap. Maar door het ongeval en de coaching ging het allemaal een stuk sneller. Ik merkte al na een paar maanden dat dit zijn vruchten afwierp: er kwam meer werk binnen, we kregen betere klanten en betere opdrachten. In korte tijd ging het dus al snel de goede kant op!”

Vaardigheden

“Ik geloof dat de vaardigheden die ik heb ontwikkeld allemaal al in me zaten, maar nu echt tot uiting zijn gekomen. Ik communiceer beter met klanten, omdat ik daar nu echt tijd voor heb. Ook heb ik alles nu beter in beeld. Ik ben bijvoorbeeld begonnen met het bijhouden van een digitale agenda, die ik voor die tijd niet had. Voorheen zag ik wel eens een afspraak over het hoofd. Of dan ging ik van een tandartsafspraak naar een afspraak met de klant, zonder adempauze. Nu ik dat allemaal beter gestructureerd heb, krijg ik er ook energie van.”

Automatiseren

“Ik deed veel met de hand: niet alleen de agenda, maar ook de administratie en berekeningen. Een van de eerste dingen die ik gedaan heb, is software aanschaffen om meer geautomatiseerd te kunnen doen. Ik kan nu bijvoorbeeld in één oogopslag zien welk bedrag er gevraagd wordt in een offerte. Dit bespaart me ontzettend veel tijd. Ik had de adviseur niet per se nodig om te automatiseren, maar automatiseren was wel onderdeel van mijn omschakeling naar een nieuwe manier van werken.”

Handelen vanuit feiten

“Veel dingen bekijk ik vanuit mijn gevoel, ook in mijn werk. Op een gegeven moment hadden we een grote opdrachtgever die niet wilde betalen. Van huis uit heb ik een heel lange adem als het daarop aankomt. Maar op een gegeven moment moest ik duidelijk zijn tegen de klant om problemen te voorkomen. De adviseur vroeg mij het gesprek met de klant nu eens bewust te sturen. Voorheen dacht ik altijd: ‘Laat maar lopen, komt wel goed’, maar met deze instelling liet ik eigenlijk de klant bepalen. Terwijl het om mijn onderneming ging. Door het gesprek in te steken vanuit de feiten werd het makkelijker.”

Van collega naar werkgever

“Heel duidelijk zijn, grenzen aangeven en regels bepalen  bleken een belangrijke stap in mijn proces. Ook richting mijn personeelsleden. Ik zei altijd: ‘mijn collega’s’. Maar mijn coach benadrukte dat het geen collega’s zijn, maar werknemers. Ik stelde me altijd gelijkwaardig op, maar ben het eigenlijk niet. Dat is iets wat ik echt heb moeten leren.

Rechtlijnige regels en vaste stramienen ontbraken, maar nu geven ze mij meer vrijheid en mijn medewerkers meer duidelijkheid. Ik denk dat dit tekenend is voor  eenmansbedrijven die uitgroeien tot een bedrijf met werknemers. Je begint samen als collega’s, maar moet na groei uiteindelijk een knop omzetten. De coaching heeft mij daarbij geholpen.”

Verder groeien

“Ik wil nog steeds verder groeien. Mijn bedrijf is nog klein van omvang en daardoor kwetsbaar. Als een van mijn werknemers uitvalt, merk je dat meteen. Desondanks ben ik heel tevreden met hoe het nu gaat en waar ik nu sta. Dankzij de coaching heb ik flinke stappen gemaakt. Het draait uiteindelijk niet zozeer om het arbeidsgeschikt worden, maar meer om het je eigen maken van een bepaalde aanpak en gedachtegang. Ik zie vanaf hier alleen maar een stijgende lijn.”

Hoe werkt het claimproces?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen advies op maat krijgt. Toen Erik zich arbeidsongeschikt meldde bij ons, kreeg hij een vaste claimadviseur. Deze bood Erik begeleiding. Ook kreeg Erik hulp van een re-integratiedeskundige. Zodat hij door een multidisciplinair team werd geholpen. Samen begeleidden ze hem bij het vinden van een nieuwe invullling van zijn werk, van begin tot eind. Ze bespraken de mogelijkheden, zijn toekomstwensen en in hoeverre Reaal hem hierin kon bijstaan. Op advies van de re-integratiedeskundige ging Erik aan de slag met een ondernemersadviseur.

Het verhaal van Erik

Heel duidelijk zijn, grenzen aangeven en regels bepalen.

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op werkdagen bereikbaar tussen 8.00 en 17.30 uur.

    020 – 543 66 80

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.