Veelgestelde vragen

Kapitaaloverdracht

  • Wat is een kapitaaloverdracht?

    Heb je in het verleden bij Reaal of een andere financiële instelling een lijfrente­verzekering of kapitaal­verzekering afgesloten? En wil je deze polis oversluiten naar een verzekering bij Reaal of een de andere financiële instelling? Dan is er sprake van kapitaaloverdracht.

  • Soepele overdracht van kapitaal door Protocol

    Om een overdracht van kapitaal vlekkeloos te laten verlopen hebben verzekeraars, banken en beleggings­instellingen afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten (PSK).

  • Wie nemen er deel aan het PSK?

  • Voor welke producten geldt het protocol?
    • Lijfrente- en Gouden Handdrukkapitaal (verzekeringen, spaar­rekeningen en beleggings­rechten, inclusief periodieke uitkeringen).
    • Overig stam­rechtkapitaal.
    • Individueel pensioenkapitaal dat niet valt onder de wettelijke regels van waardeoverdracht voor pensioenen.
    • Kapitaal­verzekeringen en Kapitaal­verzekeringen Eigen Woning.

  • Aanvragen van een Kapitaaloverdracht

    De overdragende aanbieder heeft bepaalde gegevens van je nodig. Daarvoor is een aanvraag­formulier kapitaaloverdracht nodig. Vaak aangevuld met aanvullende gegevens en documenten, zoals een kopie van een legitimatiebewijs. Welke gegevens en documenten dit precies zijn, vind je in de informatie van je huidige aanbieder. Je Financieel Adviseur heeft van de meeste aanbieders die deelnemen aan het protocol ook een overzicht van deze gegevens.

    Fiscale producten zijn niet vrij opneembaar. Daarom houden financiële instellingen rekening met juridische en fiscale spelregels. We voorkomen hiermee dat je belasting moet betalen over de kapitaaloverdracht. Geef daarom je overdracht zo nauwkeurig mogelijk door.

    De overdracht van kapitaal tussen de twee financiële instellingen start pas als de aanvraag volledig is. De huidige aanbieder bepaalt of alle gegevens aanwezig zijn. Controleer daarom goed aan welke eisen de overdracht bij je huidige aanbieder moet voldoen.

  • Waar vind ik meer informatie over het PSK?

    Het Verbond van Verzekeraars geeft op haar website uitgebreide informatie over het PSK.

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.