Rechtsbijstand­verzekering voor
FNV leden wordt OHRA

Veelgestelde vragen

Reaal Schadeverzekeringen en Nationale-Nederlanden hebben per 1 januari 2021 de krachten gebundeld. Dat betekent dat je vanaf nu geen Rechtsbijstandverzekering voor FNV leden meer bij ons kunt afsluiten. Wil je een rechtsbijstandverzekering afsluiten? Je kunt hiervoor terecht bij OHRA, onderdeel van Nationale-Nederlanden. We kunnen ons voorstellen dat je hier vragen over hebt. Zeker als je al klant bent bij Reaal. Daarom vind je hieronder de antwoorden op alle veelgestelde vragen.

Algemeen

  • Kan ik nog een nieuwe verzekering aanvragen?

    Vanaf nu kun je geen Rechtsbijstandverzekering voor FNV leden meer afsluiten bij Reaal. Vanaf deze datum kun je een nieuwe rechtsbijstandverzekering aanvragen bij OHRA. Deze sluit je bij OHRA direct online af. Snel en gemakkelijk, zonder gedoe.

  • Wat betekent de overname voor mij als klant van Reaal?

    Je huidige Rechtsbijstandverzekering voor FNV leden loopt gewoon door en je kunt rekenen op dezelfde service zoals je deze gewend bent.

    2 maanden voordat je verzekering aan het einde van het verzekeringsjaar bij Reaal afloopt, wordt deze door Reaal opgezegd. Je ontvangt op dat moment ook de eerste informatie over het aanbod voor een rechtsbijstandverzekering bij OHRA. OHRA zorgt er voor dat je het aanbod op tijd krijgt en wordt dan je nieuwe verzekeraar.

  • Nationale-Nederlanden en VIVAT Schadeverzekeringen gaan als één bedrijf verder. Wat betekent dat precies?

    Geen antwoord beschikbaar.

  • Moet ik als klant zelf iets doen?

    Je verzekering bij Reaal wordt beëindigd aan het einde van het verzekeringsjaar. Vanaf die datum ben je verzekerd bij OHRA. Je hoeft hiervoor niets te doen. 2 maanden voordat je verzekering bij Reaal wordt beëindigd, ontvang je de eerste informatie over het aanbod voor een rechtsbijstandverzekering bij OHRA.
  • Mogen mijn persoonsgegevens zonder mijn toestemming worden gebruikt?

    Omdat je een overeenkomst hebt met Reaal Schadeverzekeringen en omdat OHRA en Reaal Schadeverzekeringen door de overname onderdeel uitmaken van één bedrijf (Nationale-Nederlanden), mag OHRA je persoonsgegevens gebruiken.

    Deze gegevens zijn nodig om je als klant goed te kunnen blijven helpen en te zorgen dat je goed verzekerd blijft. OHRA gebruikt de persoons- en productgegevens volgens haar privacy statement. Reaal en OHRA houden zich daarbij aan de privacyregelgeving.

    Meer informatie over het gebruik vind je in het privacy statement van OHRA.

  • Ik heb meerdere schadeverzekeringen bij Reaal. Wat verandert er voor mij?

    Alleen de Rechtsbijstandverzekering voor FNV leden en de verzekeringen van Reaal Dier & Zorg gaan over naar OHRA. De andere particuliere schadeverzekeringen gaan over naar Nationale-Nederlanden. Reaal en Nationale-Nederlanden zullen je hier apart over informeren.

  • Kan ik nog steeds gebruik maken van de preventieservice Reaal Lijfwacht?

    Geen antwoord beschikbaar.

Van Reaal naar OHRA

  • Vanaf wanneer betaal ik aan Nationale-Nederlanden?

    Geen antwoord beschikbaar.

  • Hoe en wanneer word ik geïnformeerd over de beëindiging van mijn verzekering bij Reaal en de start van mijn nieuwe verzekering?

    2 maanden voor de einddatum van je verzekering, ontvang je een persoonlijk bericht van Reaal over de beëindiging van je verzekering bij Reaal. Je ontvangt tegelijkertijd van OHRA de eerste informatie over het aanbod voor je nieuwe rechtsbijstandverzekering bij OHRA. Dit aanbod ontvang je enkele weken later en sluit aan op de einddatum van je verzekering bij Reaal. Je blijft dus goed verzekerd.

    We verwachten dat de eerste klanten in oktober 2020 de eerste informatie over de nieuwe verzekering van OHRA ontvangen. De laatste klanten ontvangen in oktober 2021 de informatie.

  • Wat ga ik de komende tijd merken van de verhuizing?

    Geen antwoord beschikbaar.

  • Wat betekent deze verhuizing voor mijn verzekering?

    Geen antwoord beschikbaar.

  • Heeft de overname gevolgen voor mijn premie en voorwaarden?

    Zolang je verzekering nog loopt bij Reaal, verandert er niets aan je premie en je voorwaarden.

    In de voorinformatie en het aanbod van OHRA dat je voor de einddatum van je verzekering bij Reaal, zie je de premie en de voorwaarden van je nieuwe verzekering bij OHRA.

  • Hoe wijzig ik AcceptEmail in een overboeking?

    Geen antwoord beschikbaar.

  • Ik heb een overboeking naar Reaal gedaan in plaats van Nationale-Nederlanden. En nu?

    Geen antwoord beschikbaar.

  • Wat betekent de overname voor mijn automatische incasso?

    Zolang je verzekering nog loopt bij Reaal, verandert er niets aan je automatische incasso.

    2 maanden voordat je verzekering bij Reaal, ontvang je van OHRA meer informatie over je nieuwe verzekering. OHRA zal je dan ook informeren hoe zij de premie gaat incasseren.

  • Wat als ik het niet eens ben met de nieuwe verzekering?

    Wil je geen gebruik maken van het aanbod voor een nieuwe verzekering van OHRA? Dan heb je natuurlijk altijd het recht om het aanbod van OHRA af te wijzen of om later de verzekering van OHRA op te zeggen en een andere verzekeraar te zoeken. Hoe je bezwaar kunt maken, staat in de informatiebrief van OHRA die je 2 maanden voor de ingangsdatum van de verzekering bij OHRA ontvangt.

Vragen over en wijzigen van je verzekering

  • Hoe kan ik mijn verzekering aanpassen?

    Neem contact met ons op om je verzekering bij Reaal aan te passen. Wij helpen je graag verder. Zodra je een verzekering hebt van OHRA, ga je hiervoor naar Mijn OHRA.
  • Ik ga binnenkort verhuizen, aan wie moet ik mijn nieuwe adres doorgeven?

    Heb je nog een verzekering bij Reaal? Dan kun je de adreswijziging online doorgeven.

    Zodra je een verzekering hebt van OHRA, geef je deze wijziging door via Mijn OHRA.

    Heb je een verzekering bij Reaal én bij OHRA? Geef je nieuwe adres dan aan beide verzekeraars door.

  • Ik heb een vraag over mijn verzekering. Met wie moet ik contact opnemen?

    Heb je een vraag over je verzekering bij Reaal? Neem dan contact met ons op. Lees hier hoe je ons kunt bereiken en wat onze openingstijden zijn.

    Heb je een vraag over je verzekering van OHRA? Neem dan contact op met OHRA.

  • Ik heb een schade of een juridisch conflict, waar moet ik deze melden?

    Zolang je Rechtsbijstandverzekering voor FNV leden nog loopt bij Reaal, kun je je juridisch conflict rechtstreeks melden bij DAS rechtsbijstand. DAS Rechtsbijstand is te bereiken via 020 - 651 75 17.

    Zodra je verzekerd bent bij OHRA kun je juridische conflicten ook rechtstreeks bij DAS melden. Lees er meer over bij OHRA.

  • Wat gebeurt er bij schade of juridisch conflict als mijn verzekering bij Reaal is beëindigd?

    Een juridisch conflict dat al in behandeling is bij DAS wordt door DAS afgehandeld.

    Zodra je verzekerd bent bij OHRA kun je juridische conflicten ook rechtstreeks bij DAS melden. Lees er meer over bij OHRA.

  • Ik heb recent een klacht ingediend. Wordt deze nog in behandeling genomen?

    Is je klacht vóór 1 februari 2021 ingediend bij Reaal? Dan handelen wij je klacht af. Lees hier wat wij met je klacht doen.

Wie is OHRA?

OHRA bestaat al 95 jaar en heeft inmiddels meer dan 800.000 klanten. Bij OHRA kun je rekenen op duidelijke taal, begrijpelijke producten en een snelle service. Je regelt je verzekeringen makkelijk en snel online. Of het nu gaat om het aanvragen van een nieuwe verzekering, een declaratie of inzicht in je verzekeringszaken. Je kiest zelf de verzekering die het beste bij jou en je situatie past.