Schade aan je voertuig

Heb je schade aan je motorrijtuig of schade veroorzaakt bij iemand anders? Dan is het prettig om te weten wat je moet doen. Om je hierbij te helpen, hebben wij de belangrijkste punten op een rij gezet.

  • Schade met je auto, motor of bromfiets

    Schade melden
    Geef de schademelding direct aan ons door via 0800 - 732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 90). Dit nummer is 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar en is gratis. Buiten kantoortijden staat een medewerker van SOS International je te woord. Om je goed te kunnen helpen bij je schadeafhandeling, werken we met een telefoonkeuzemenu. Heb je een financieel adviseur? Dan kun je je schade ook via je adviseur melden.

    Zorg ervoor dat je je polis­nummer en het kenteken van je voertuig bij de hand hebt. Kun je na een aanrijding niet verder rijden met je auto? Dan heb je recht op hulpverlening. De kosten hiervan betalen wij.

    Vul het Europees Schade­formulier in
    Vul het Europees Schade­formulier direct in. Je kunt dit formulier downloaden of opvragen bij je financieel adviseur. Gaat het om een aanrijding met een tegenpartij? Vul het formulier dan samen in. Heb je het formulier niet bij je? Noteer dan de gegevens van de ander:

    • Naam
    • Adres
    • Telefoon­nummer
    • Kenteken
    • Verzekeraar van de andere persoon

    Heb je schade aan je voertuig, is er geen andere partij bij betrokken en ben je hiervoor verzekerd? Vul dan op het formulier alleen je gegevens in.

    Stuur het ingevulde Europees Schade­formulier naar je financieel adviseur. Je financieel adviseur zorgt er dan voor dat het formulier bij ons te­rechtkomt.

    Zijn er getuigen?
    Zijn er getuigen die het ongeluk hebben zien gebeuren? Noteer dan ook hun naam, adres en telefoon­nummer.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij of je financieel adviseur bevestigen de ontvangst van je melding en geven je een dossier­nummer.
    • Soms hebben wij meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting over de toedracht van het ongeval. Wij vragen deze informatie dan bij jou of je financieel adviseur op. Dat kan vaak telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden.
    • Kunnen wij de schadeclaim direct afhandelen of betalen? Dan informeren wij jou of je financieel adviseur hierover binnen 10 werkdagen.

    Heb je een Beperkt Casco of Volledig Casco verzekering?
    Ben je Beperkt Casco of Volledig Casco verzekerd? Dan kun je gebruikmaken van de Schadegarant reparateurs. De voordelen daarvan zijn:

    • Je hoeft meestal geen eigen risico te betalen.
    • Ook vervangend vervoer is meteen geregeld.
    • Meer informatie over de reparateurs van Schadegarant vind je op schadegarant.nl.
  • Schade zonder dader

    Heb je het al eens meegemaakt? Iemand veroorzaakt schade aan je motorvoertuig en de veroorzaker van de schade is niet verzekerd of in geen velden of wegen te bekennen? Dan weet je dat dit heel wat woede en frustratie oplevert.

    Gelukkig is er een vangnet voor deze situatie: het Waarborg­fonds Motorverkeer. Op schadezonderdader.nl kun je zien of je schade voor vergoeding door het Waarborg­fonds Motorverkeer in aanmerking komt.

  • Autoruitschade

    Heb je autoruitschade en ben je daarvoor verzekerd? Dan kun je het volgende doen:

    • Geef de schademelding direct aan ons door via 0800 - 732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 80). Dit nummer is 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar en is gratis. Buiten kantoortijden staat een medewerker van SOS International je te woord. Om je goed te kunnen helpen bij je schadeafhandeling, werken we met een telefoonkeuzemenu. Heb je een financieel adviseur? Dan kun je je schade ook via je adviseur melden.

    Zorg ervoor dat je je polis­nummer en het kenteken van je voertuig bij de hand hebt. Wij kunnen je dan helpen bij het zoeken van een ruithersteller in de buurt.

    • Kies je voor een bij Reaal aangesloten glasherstelbedrijf van Glasgarant? Dan verlagen we het eigen risico bij ruitvervanging en vervalt het eigen risico bij reparatie met harsinjectie. Met hulp van een herstelbedrijf van GlasGarant is de ruitschade aan je auto snel weer hersteld. Meer informatie vind je op glasgarant.nl.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij of je financieel adviseur bevestigen de ontvangst van je melding en geven je een dossier­nummer.
    • Soms hebben wij meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting. Wij vragen deze informatie dan bij jou of je financieel adviseur op. Dat kan vaak telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden.
    • Kunnen wij de schadeclaim meteen afhandelen of betalen? Dan informeren wij jou of je financieel adviseur hierover binnen 10 werkdagen.
  • Auto gestolen of inbraak in je auto

    Diefstal van je auto
    Is je auto gestolen? Meld dit dan direct bij de VbV Helpdesk via 055 - 741 00 01. Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. Wij raden je aan ook melding te maken als je niet tegen diefstal verzekerd bent. Het vergroot de kans op terugvinden van het voertuig aanzienlijk.

    Meld de diefstal ook direct bij de politie in de plaats waar je voertuig gestolen is. Daarna neem je contact op met Reaal, afdeling Schade via 079 - 320 81 80. Ook dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar. In het weekend en op werkdagen voor en na kantoortijden staat een medewerker van SOS International je te woord.

    Na het telefonisch contact met Reaal ontvang je een vragen­formulier. Dat formulier vul je in en stuur je naar ons op, samen met het proces-verbaal, sleutels, kentekenpapieren en de aankoopnota.

    Inbraak in je auto
    Heb je een Beperkt Casco of Volledig Casco verzekering, is er ingebroken in je auto en zijn er autoaccessoires (bijvoorbeeld een navigatie­systeem of autoradio) gestolen? Meld de inbraak dan zo snel mogelijk bij de politie. Dat kan ook via internet. Geef de schademelding eveneens direct door aan je financieel adviseur. Je mag ook rechtstreeks melding maken bij Reaal via telefoon­nummer 0800-732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 80). Dit nummer is 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar en is gratis. Buiten kantoortijden staat een medewerker van SOS International je te woord. Om je goed te kunnen helpen bij je schadeafhandeling, werken we met een telefoonkeuzemenu. Zorg ervoor dat je je polis­nummer en het kenteken van je voertuig bij de hand hebt.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij of je financieel adviseur bevestigen de ontvangst van je melding en geven je een dossier­nummer.
    • Soms hebben wij meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting of aankoopnota's. Wij vragen deze informatie dan bij jou of je financieel adviseur op. Dat kan vaak telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden.
    • Kunnen wij de schadeclaim meteen afhandelen of betalen? Dan informeren wij jou of je financieel adviseur hierover binnen maximaal 10 werkdagen.
  • Autopech in het buitenland

    Heb je autopech in het buitenland en kun je niet verder rijden? Dan is dat heel vervelend. Zeker als je dingen moet regelen in een vreemde taal. Ben je verzekerd voor deze pechhulp? Dan kun je een claim indienen. Je doet dat als volgt:

    Meld je schade bij SOS International
    Geef de schademelding direct door aan SOS International via 0031 - 20 651 51 51. Dit telefoon­nummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De medewerkers van SOS International helpen je dan verder. De alarmcentrale van SOS International staat al meer dan 30 jaar voor actieve en internationale hulpverlening. Meer informatie vind je op sosinternational.nl.

    Mogelijk krijg je extra service. Dit is afhankelijk van hoe je verzekerd bent. Als het niet mogelijk is om je auto binnen 2 dagen te repareren, dan wordt deze naar Nederland vervoerd. Jij en je passagiers krijgen een vergoeding voor reiskosten naar huis op basis van openbaar vervoer 2e klasse.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij of je financieel adviseur bevestigen de ontvangst van je melding en geven je een dossier­nummer.
    • Soms hebben wij meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting of reparatienota's. Wij vragen deze informatie dan bij jou of je financieel adviseur op. Dat kan telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden.
    • Kunnen wij de schadeclaim meteen afhandelen of betalen? Dan informeren wij jou of je financieel adviseur hierover binnen maximaal 10 werkdagen.
  • Letsel in het verkeer

    Heb je een ongeval gehad waarbij jijzelf of een ander letsel heeft opgelopen. Dan vragen we je het volgende te doen.

    Vul het Europees Schade­formulier in
    Vul meteen het Europees Schade­formulier in. Je kunt dit het beste samen met de persoon doen met wie je het ongeluk hebt gehad. Heb je het formulier niet bij je? Noteer dan de gegevens van de ander:

    • Naam
    • Adres
    • Telefoon­nummer
    • Kenteken
    • Verzekeraar van de andere persoon

    Het is het beste om direct na het ongeval het schade­formulier in te vullen. Kan dat niet? Vul het dan in zodra het mogelijk is.

    Stuur het ingevulde Europees Schade­formulier zo snel mogelijk, via je financieel adviseur, naar Reaal. Heb je geen schade­formulier? Dan kun je het Europees Schade­formulier downloaden of het formulier opvragen bij je financieel adviseur.

    Getuigen
    Zijn er getuigen van het ongeluk? Noteer dan ook hun naam, adres en telefoon­nummer.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij of je financieel adviseur bevestigen de ontvangst van je melding en geven je dan meteen een dossier­nummer.
    • Kunnen wij de claim direct afhandelen of betalen? Dan informeren wij jou of je financieel adviseur hierover binnen 10 werkdagen.
    • Bij gebleken dekking/aansprakelijkheid nemen wij contact op met het slachtoffer en behandelen wij de letselschade.
    • Reaal houdt zich daarbij aan de Gedragscode Behandeling Letselschade. Meer over deze gedragscode lees je op de site van De Letselschade Raad of in de folder Schadebehandeling en schadevergoeding.

Schade melden?

Bel direct 0800 - 732 25 48 57
24 uur per dag, 7 dagen per week

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.