Schade in of aan je huis

Heb je schade aan je huis door bijvoorbeeld brand, inbraak of storm? Dan is het prettig om te weten wat je moet en kunt doen. Om je hierbij te helpen, hebben wij de belangrijkste punten op een rij gezet:

Wat kun je het beste doen als je schade hebt?

  1. Zorg dat je zelf veilig bent.
  2. Probeer de schade te beperken. Neem hierbij echter geen onnodige risico’s. Je kunt bijvoorbeeld wel water opdweilen dat uit een radiator op je houten vloer is gelekt. Maar je gereedschap uit je brandende schuur proberen te redden, is niet aan te raden.
  3. Bij een brand waarbij de brandweer ter plaatse komt, schakelt de brandweercommandant een zogeheten 'salvage-coördinator' in. Hij zorgt onder andere voor de schademelding bij Reaal.
  4. Bij twijfel kun je de afdeling Schaderegeling bellen via 0800 - 732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 90). Dit nummer is 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar en is gratis. Buiten kantoortijden staat een medewerker van SOS International je te woord. Om je goed te kunnen helpen bij je schadeafhandeling, werken we met een telefoonkeuzemenu.
  5. Meld je schade via het digitale schadeformulier of via je financieel adviseur. Hij begeleidt je dan tijdens de afwikkeling.
  6. Is er ingebroken? Vergeet dan niet aangifte te doen bij de politie en het politierapport mee te sturen met je schademelding.
  7. Neem waar mogelijk foto’s van je schade. Dit versnelt de afwikkeling van de schade.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij bevestigen de ontvangst van je schademelding. Je ontvangt daarbij ook ons dossiernummer. Die bevestiging krijg je meestal via je financieel adviseur. Hij houdt je verder op de hoogte.
    • Soms hebben wij meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting, reparatienota’s of aankoopgegevens. Wij vragen deze informatie dan op bij jou of je financieel adviseur. Dat kan telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden.
    • Kunnen wij de schademelding direct afhandelen of betalen? Dan informeren wij je (of je financieel adviseur) hierover binnen maximaal 10 werkdagen.
    • In sommige gevallen kun je gebruikmaken van de Reaal Herstel Service. Een medewerker van afdeling schaderegeling vertelt je er graag meer over. Bel 0800 - 732 25 48 57 voor meer informatie over de Herstel Service.

    Heb je vragen over het melden van een schade?

    • Neem contact op met je financieel adviseur of bel ons op telefoonnummer 0800 - 732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 90). Dit nummer is 7 dagen in de week, 24 uur per dag bereikbaar en is gratis. Om je beter te kunnen helpen, werken wij met een telefoonkeuzemenu.
    • Buiten kantoortijden word je vanzelf doorgeschakeld naar een medewerker van SOS International.
    • Lees ook de brochure 'Een schade-expert op bezoek. Wat kun je verwachten?'.

    Schade melden?

    Bel direct 0800 - 732 25 48 57
    24 uur per dag, 7 dagen per week

    Help me nu

    Help me nu