Claim voor jezelf of je gezin

Jij bent zelf je meest kostbare bezit. En heb je een gezin, dan zijn je gezinsleden zo mogelijk nog kostbaarder voor jou. Je doet er alles aan om gezond te blijven en je wilt financiële problemen zoveel mogelijk voorkomen. Er zijn verzekeringen die je daarbij helpen, zoals de aansprakelijkheids­verzekering, rechtsbijstand­verzekering, ongevallen­verzekering en overlijdensrisico­verzekering. Heb je één van deze verzekeringen en wil je een claim indienen? Hieronder lees je per verzekering hoe je dit kunt doen.

  • Aansprakelijkheids­verzekering

    Heb je schade veroorzaakt aan één of meerdere eigendommen van een ander? Meld je schade met het online schade­formulier of via je financieel adviseur.

    Ga je schade melden? Denk dan aan het volgende:

    • Omschrijf duidelijk wat er is gebeurd. Als je op het schade­formulier niet genoeg ruimte voor een goede beschrijving hebt, kun je een aanvullende toelichting meesturen.
    • Doe geen toezeggingen naar anderen over vergoedingen. Hoe duidelijk een situatie soms ook lijkt, de wet en uitspraken van rechters kunnen een andere uitkomst geven dan je in eerste instantie verwacht.

    Wat doen wij na ontvangst van je schademelding?

    • Wij bevestigen de ontvangst van je schademelding. Je ontvangt daarbij ons dossier­nummer. Die bevestiging krijg je meestal via je financieel adviseur. Hij houdt je verder op de hoogte. Ook de andere partij sturen wij in de meeste gevallen een ontvangstbevestiging.
    • Soms hebben wij meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting, reparatienota's of aankoopgegevens. Wij vragen deze informatie dan bij jou of je financieel adviseur op. Dat kan telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden. De andere partij vragen wij ook altijd om informatie. Zoals een toelichting op hoe de schade is ontstaan en reparatie- of aankoopgegevens.
    • Als alle informatie binnen is, beoordelen wij de stukken en bekijken we of jij (gedeeltelijk) aansprakelijk bent. Ook de hoogte van de schade stellen we vast.
    • Kunnen wij de schademelding direct afhandelen of betalen? Dan informeren wij je (of je financieel adviseur) hierover binnen maximaal 10 werkdagen.
    • Heb je vragen over je schademelding of is er iets niet helemaal duidelijk? Bel ons dan gerust op telefoon­nummer 0800 - 732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 90). Om je goed te kunnen helpen bij je schadeafhandeling, werken we met een telefoonkeuzemenu.
  • Rechtsbijstand­verzekering

    Heb je juridische bijstand nodig en ben je daarvoor verzekerd?

    • Voor juridische bijstand werkt Reaal samen met de gespecialiseerde verzekeraar DAS. Meer informatie vind je op das.nl.
    • Voor juridische bijstand kun je contact opnemen met DAS via 020-651 88 15 (bereikbaar op werkdagen tussen 08.30 uur en 17.30 uur uur). Om je beter te kunnen helpen, werkt DAS met een telefoonkeuzemenu. Zorg ervoor dat je het polis­nummer bij de hand hebt. De mensen van DAS zullen je dan verder helpen.
  • Letsel in het verkeer

    Heb je een ongeval gehad waarbij jij of een ander letsel heeft opgelopen? Dan vragen wij je het volgende te doen.

    Vul het Europees Schade­formulier in
    Vul meteen het Europees Schade­formulier in. Je kunt dit het beste samen met de persoon doen met wie je het ongeluk hebt gehad. Heb je het formulier niet bij je? Noteer dan de gegevens van de ander:

    • Naam.
    • Adres.
    • Kenteken.
    • Verzekeraar van de andere persoon.

    Het is het beste om direct na het ongeval het schade­formulier in te vullen. Kan dat niet? Vul het dan in zodra het mogelijk is.

    Getuigen
    Zijn er getuigen van het ongeluk? Noteer dan ook hun naam, adres en telefoon­nummer. Stuur het ingevulde Europees Schade­formulier zo snel mogelijk, via je financieel adviseur, naar Reaal.

    Wat doen wij na ontvangst van je claim?

    • Wij bevestigen de ontvangst van je claim. Je ontvangt daarbij ons dossier­nummer. Die bevestiging krijg je meestal via je financieel adviseur. Hij houdt je verder op de hoogte.
    • Kunnen wij de claim direct afhandelen of betalen? Dan informeren wij jou (of je financieel adviseur) hierover binnen 10 werkdagen.
    • Bij gebleken dekking/aansprakelijkheid nemen wij contact op met het slachtoffer en behandelen wij de letselschade.
    • Reaal houdt zich daarbij aan de Gedragscode Behandeling Letselschade. Meer over deze gedragscode lees je op de site van De Letselschade Raad of in de folder Schadebehandeling en schadevergoeding.
  • Ongevallen­verzekering

    Heeft er een ongeval plaatsgevonden waarbij jij letsel hebt opgelopen of waarbij de verzekerde is overleden? Dan wensen wij je op de eerste plaats veel sterkte. We kunnen ons voorstellen dat er veel op je afkomt op dit moment. Hieronder lees je hoe je een beroep kunt doen op je ongevallen­verzekering. Wij helpen je zo goed mogelijk bij de afhandeling van jouw claim, zodat je daar zo min mogelijk omkijken meer naar hebt.

    Vul het schade­formulier in
    Vul zo snel mogelijk een schade­formulier in. Noteer in ieder geval de toedracht van het ongeval en in het geval van letsel: de aard van de klachten. Stuur het ingevulde schade­formulier zo snel mogelijk naar je financieel adviseur. Je adviseur zorgt er dan voor dat het formulier bij Reaal te­rechtkomt. Kun je het formulier niet downloaden? Dan kun je het opvragen bij de afdeling Schade­regeling via telefoon­nummer 0800 - 732 25 48 57 (vanuit het buitenland 0031 - 79 320 81 90) of bij je financieel adviseur.

    Om je goed te kunnen helpen bij je schadeafhandeling, werken we met een telefoonkeuzemenu.

    Wat doen wij na ontvangst van je claim?

    • Wij bevestigen de ontvangst van je schadeclaim. Je ontvangt daarbij ons dossier­nummer. Die bevestiging krijg je meestal via je financieel adviseur. Hij houdt je verder op de hoogte.
    • Wij vragen medische informatie bij je op. Maar soms hebben wij nog meer informatie nodig, bijvoorbeeld een uitgebreidere toelichting over de toedracht van het ongeval of het letsel. Wij vragen deze informatie bij jou of je financieel adviseur op. Dat kan telefonisch, maar sommige documenten moeten per post of e-mail toegestuurd worden.
    • Bij mogelijke blijvende invaliditeit informeren wij na een aantal maanden naar eventuele resterende klachten. Heb je nog klachten? Dan moet uit medisch onderzoek blijken of er sprake is van blijvende invaliditeit.

Schade melden?

Bel direct 0800 - 732 25 48 57
24 uur per dag, 7 dagen per week

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.

  • Feedback

    Help ons deze pagina nog beter te maken.