Welke risicofactoren kunnen leiden tot ongezonde stress?

Werken zonder stress

Velen van ons zitten uren achter elkaar op kantoor. Het is eerder regel dan uitzondering dat we geen (of te weinig) tijd nemen voor ontspanning. Vaak zitten we ook nog eens in de verkeerde houding en dat dag in dag uit. Jaar in jaar uit. Wat kun je doen om gezond en effectief te werken? We geven je een aantal tips die ervoor kunnen zorgen dat je je gedurende je werkdag energieker voelt, minder last hebt van stress en dat je optimaal functioneert. Deze tips hebben we opgesteld in samenwerking met vitaliteitsbureau HC Health, partner van Reaal Lijfwacht.

Blijf bewegen

Uit een onderzoek van TNO is gebleken dat er sterke aanwijzingen zijn dat langdurig achtereen zitten samengaat met een verhoogd risico op vroegtijdig overlijden en op aandoeningen als diabetes, hart- en vaatziekten, depressie en overgewicht. Het maakt dan niet uit of je daarnaast nog veel of intensief beweegt. Deze gezondheidsrisico's kunnen worden beperkt door het lange zitten op kantoor regelmatig te onderbreken door kleine stukjes te gaan lopen.

Tips voor gezond werken:

  • Drink veel water zodat je regelmatig naar de wc moet. Hier heb je direct je loopje alweer te pakken. En bovendien is water goed voor je.
  • Stel een alarm in, of gebruik pauzesoftware op je computer om je te herinneren aan je benodigde pauze/beweegmoment.
  • Stel eens een sta-vergadering in.
  • Wissel elke 30 minuten staand en zittend werken af.
  • Pak de trap in plaats van de lift!
  • Maak een (korte) wandeling buiten het kantoor tijdens je lunchpauze.

Herken risicofactoren

Er zijn een aantal gewoontes die je innerlijke rust flink in de weg kunnen zitten. En ze kunnen ervoor zorgen dat je de deur naar ongezonde stress wagenwijd openzet:

  • Je bent te perfectionistisch: je wilt koste wat kost de hoogste kwaliteit leveren
  • Je vindt het moeilijk om taken te delen: je houdt alles graag in eigen beheer en besteed geen taken uit
  • Je kunt geen grenzen stellen: 'nee' is geen antwoord
  • Je heb geen goede werk/privé balans: je slaat pauzes over en bent thuis ook continue bezig met werk. 

Voorkom stress

Iedereen weet dat slecht eten of niet bewegen slecht is voor de gezondheid. Niet iedereen weet echter dat stress net zulke schadelijke effecten heeft. Teveel stress kan leiden tot hoofdpijn, maag- en darmklachten, hartkloppingen en slapeloosheid. Belangrijk is dan ook om je stressniveau gedurende de dag zo laag mogelijk te houden, waarbij het uiteraard de voorkeur heeft om stress zo veel mogelijk te voorkomen.

Tips om stress te verminderen:

  • Check je e-mail en social media op bepaalde, vaste tijdstippen op een dag. Doe je dit de hele dag door dan raak je continue afgeleid tijdens het uitvoeren van je taken.
  • Werk met een opgeruimd bureau: een opgeruimd bureau werkt rustgevend.
  • Maak aan het begin van de dag een to-do lijst. Zet hierop drie concrete taken die je die dag afgerond moet hebben en probeer die dan ook als eerste af te ronden.
  • Heb je last van omgevingsgeluiden? Zet dan rustige muziek op.
  • Ontspan! Neem regelmatig een break van 2-5 minuten.

Aanrader: lees ook het artikel 'Stress de baas blijven'

Slaap voldoende

Meerdere onderzoeken hebben bewezen dat mensen het beste functioneren bij zeven tot acht uur slaap per nacht. Een chronisch slaaptekort zorgt voor een disbalans in je lichaam en de hersenen. Je immuunsysteem werkt minder goed, je voelt je sneller geïrriteerd, suf, slaperig en het vermindert je reactievermogen. Ook krijg je moeite met het maken van rationele beslissingen. Bedenk eens hoe dit je productiviteit op je werk belemmert. Goed en voldoende slapen is van wezenlijk belang om gezond en energiek je dag door te komen.

Tips voor een gezonde nachtrust:

  • Kijk minimaal een uur voordat je gaat slapen niet meer op alle schermen waar je al de hele dag naar kijkt: telefoon, tv, computer, tablet. Ons lichaam associeert het (blauwe) licht van deze beeldschermen met daglicht, wat ervoor zorgt dat de aanmaak van melatonine (je slaaphormoon) wordt geremd waardoor je minder snel in slaap valt en minder goed slaapt.
  • Voer geen hoge intensiteit activiteiten uit vlak voor het slapen gaan. Door de aanmaak van adrenaline tijdens het sporten val je minder snel in slaap.
  • Drink geen koffie, zwarte thee of alcohol tot 2 uur voordat je gaat slapen. Door alcohol kun je weliswaar sneller in slaap vallen, je slaapt er alleen wel onrustiger door.
  • Zorg voor een slaapkamer die goed verduisterd is.

Aanrader: lees ook het artikel 'Slaap lekker'

Maak gebruik van Reaal Lijfwacht
Heb je na het lezen van dit artikel vragen of heb je hulp nodig om gezonder te werken, stress te verminderen en optimaal te functioneren? En heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Reaal? Neem dan contact op met de preventieservice Reaal Lijfwacht. Het team van Reaal Lijfwacht is bereikbaar via het online formulier en telefoonnummer 020 – 543 66 20 (op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur). Heb je klachten die je niet vertrouwt? Raadpleeg dan een zorgprofessional.