Welke risicofactoren kunnen leiden tot ongezonde stress?

Werken zonder stress

Een bepaalde mate van stress leidt tot goed functioneren. De adrenaline die erdoor vrijkomt in je lichaam zorgt ervoor dat je extra alert kunt reageren en gecontroleerd kunt werken. Maar hoe langer, frequenter of intenser de stressreactie, hoe langer je ook nodig hebt hier fysiek en mentaal van te herstellen. Als dat niet lukt, dan kan dit leiden tot een ongezonde mate van stress. Welke risicofactoren kunnen leiden tot ongezonde stress? En wat kun je doen om dit te voorkomen?

Risicofactoren

Er zijn een aantal gewoontes die je innerlijke rust flink in de weg kunnen zitten. En ze kunnen ervoor zorgen dat je de deur naar ongezonde stress wagenwijd openzet:

  • Je bent te perfectionistisch: je wilt koste wat kost de hoogste kwaliteit leveren
  • Je vindt het moeilijk om taken te delen: je houdt alles graag in eigen beheer en draagt geen of weinig zaken over
  • Je kunt geen grenzen stellen: 'nee' is geen antwoord
  • Je bent te loyaal aan je werk: je slaat pauzes over en neemt je werk mee naar huis. Jij komt op de tweede plaats

Voordelen worden nadelen

Herken je bepaalde gewoontes? Pas dan op, want de gevolgen kunnen behoorlijk schadelijk zijn. Zo kunnen ze leiden tot concentratieverlies en geheugenproblemen, depressieve klachten, slaapproblemen, hoge bloeddruk, een slecht immuun­systeem, uitputting, darmklachten en hart-, vaat- en suikerziekte. Dus ook al lijk je op de korte termijn te profiteren van de voordelen van stressveroorzakende gewoontes, op de lange termijn slaan deze om naar grote nadelen. Je raakt uit balans en brengt je gezondheid in gevaar. En je wordt er vooral ongelukkig van.

Voorkomen is beter dan genezen

Er zijn een boel dingen die je kunt doen om je stressveroorzakende gewoontes te doorbreken en stress te voorkomen. Doe bijvoorbeeld een keer per dag de eenvoudige oefening van een korte adempauze. Of experimenteer eens met de werkstandaard 'goed is goed genoeg'. Wat gebeurt er wanneer je van je streven naar 'excellent' afstapt? Meet jezelf een overzichtelijk en hanteerbaar werkritme aan: rond één taak af en start daarna pas een nieuwe op. Sla geen pauze over en ga even wandelen in de frisse lucht. Maar neem ook kleine breaks tussen de klussen door. Deze minimomentjes zijn net zo belangrijk. En maak stress bespreekbaar met je werkgever en collega's. Alleen dan kan er een structurele oplossing worden gevonden. Is dit lastig, praat dan met iemand die je vertrouwt. Door erover te praten ontdek je de ware impact en ontstaat er mogelijk zicht op verbeterkansen.

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.