Houd je energieniveau op peil

Stress de baas blijven

Je ademhaling en hartslag gaan sneller. Je bloeddruk gaat omhoog. Je hebt een presentatie of moet een belangrijke beslissing nemen. Dat is spannend. Toch zorgt stress die je dan ervaart voor alertheid en controle. Maar is de stressreactie langer, frequenter of intenser? Dan kost het meer tijd om hier fysiek en mentaal van te herstellen. En kan dit leiden tot een ongezonde mate van stress. Wanneer loop je meer risico? En wat kan je doen om deze vorm van stress de baas te blijven? Samen met de coaches van Ascender, partner van preventieservice Reaal Lijfwacht, stelden wij 3 tips op.*

  • Ken je alarmbellen

    Perfectionisme, moeite hebben met delegeren of te loyaal zijn aan je werk. Het zijn eigenschappen die de deur naar ongezonde stress wagenwijd openzetten. Herken je deze risicoverhogende factoren bij jezelf? Pas dan op, want deze ogenschijnlijke voordelen, kunnen op lange termijn ongezonde stress opleveren. Hierdoor loopt je balans en gezondheid gevaar. Er kunnen zich verschillende uitingen van stress voordoen. Bijvoorbeeld concentratieverlies, geheugenproblemen, prikkelbaarheid, een opgejaagd gevoel, depressieve klachten, een hoge bloeddruk en uitputting. Negeer deze stresssignalen niet en pak ze bij de bron aan. Neem bijvoorbeeld meer tijd voor jezelf of je gezin.

  • Houd je energieniveau op peil

    Zit je hoofd vol zorgen en gedachten? Dan is het lastig om te ontspannen. Om vitaal te blijven, is het belangrijk om je energieniveau op peil te houden. Dit kan op verschillende manieren:

    • Zet op een rij wat je spanning en energie geeft. Goede energiebronnen zorgen ervoor dat je flexibeler omgaat met onverwachte situaties.
    • Zorg voor voldoende beweging en ontspanning. Het maakt je hoofd leeg en maakt stoffen aan die gelukkig maken.
    • Vermijd suiker en vul vitaminetekorten aan. Suiker stimuleert namelijk het stresshormoon en een gestrest lichaam verbruikt in hoog tempo vitamines.
    • Hanteer een andere werkstandaard: gebruik de maatstaaf 'goed is goed genoeg', rond een taak eerst af, voordat je een nieuwe opstart en sla geen pauzes over.
  • Zoek een gesprekspartner

    Maak stress bespreekbaar met je werkgever, collega's of een coach. Is dit lastig? Praat dan met iemand die je vertrouwt. Dan ontdek je de ware impact en komen verbeterkansen aan het licht.

    We gaven je algemene tips. Heb je stressklachten en wil je hierbij ondersteuning? Neem dan contact op met een medische zorgprofessional. Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Reaal? Dan kan je zonder extra kosten gebruikmaken van coaching via onze preventieservice Reaal Lijfwacht. Vanuit Reaal Lijfwacht werken wij samen met Ascender. Zij biedt preventieve psychologische begeleiding bij onder andere stressgerelateerde klachten. Neem contact op met lijfwacht@reaal.nl of kijk op Reaal Lijfwacht voor meer informatie.

    *Reaal is niet aansprakelijk voor ongewenste resultaten door gebruik van de aangeboden informatie.