Mindful ondernemen

Dat werkstress funest is voor succes en werkplezier, daarmee vertellen we niets nieuws. Om over het negatief effect op de gezondheid en het gevoel van welzijn maar te zwijgen. Wat kunnen we daaraan doen dan? Wetenschappelijk onderzoek bewijst: volledig opheffen van werk gerelateerde stress is onmogelijk, maar mindfulness helpt stress te verlagen. Al na 8 dagen bleek dat medewerkers een daling van 40% in hun stressniveau beleefden. Waar is mindfulness zoal goed voor?

Meer welzijn

Waarschijnlijk herkennen velen zich bij tijden in de nadelen van herhalende negatieve gedachten, herinneringen of zorgen over de toekomst. Het welbekende piekeren. Mindfulness helpt meer afstand te nemen van deze gedachten, waarmee ze in een ander perspectief belanden. Het verandert de emotionele reactie op deze zorgen. De andere zienswijze verhoogt het gevoel van welzijn. Ook wordt de stress verlaagd die de oude benadering met zich meebrengt.

Betere gezondheid

Waarom heeft mindfulness nou eigenlijk zo'n positief effect op onze gezondheid en stressverlaging? Ander onderzoek bewijst dat mindfulness het negatieve effect van stress weet te dempen als een natuurlijk pijnstiller, maar dan zonder de verdoving. Het zorgt juist voor een betere opmerkzaamheid en een snellere acceptatie van de betreffende gebeurtenis. Dit verlaagt op de langere termijn de kans op hart- en vaatproblemen.

Mindfulness in je onderneming

Onderzoekers bewijzen dat mindfulness leidt tot meer reflectie, rust en overzicht, een betere balans tussen werk en privé en beter luistergedrag. Genoeg redenen om, net als grote organisaties zoals KLM, Belastingdienst en LinkedIn, ook jouw ondernemerschap uit te breiden met mindfulness:

  • Een pauzewandeling is een prima manier om even tot rust te komen en de werkzaamheden weer vanuit een fris perspectief te bekijken. Kun je daarbij wat groen opzoeken in de omgeving; des te beter!
  • Concentreer je op je ademhaling. In de mindfulness is je ademhaling jouw anker. Het kalmeert je brein en verscherpt je concentratie bij de volgende werkzaamheden. De oefening '3 minuten ademruimte' is hiervan een mooi voorbeeld.
  • Taak voor taak, volle aandacht voor dat wat je doet. Zo oefen je steeds meer aanwezig te zijn in het huidige moment. Merk op wanneer je afdwaalt, ook in gesprekken of vergaderingen. Je aandacht terugbrengen naar waar je mee bezig bent, maakt dat je jezelf hier steeds beter in traint. Daarmee wordt het steeds eenvoudiger en verhoog je de voordelen van een groter bewustzijn.
  • Word je bewust van al de oordelen die in je gedachten gedurende de dag de revue passeren. Stoppen met oordelende gedachten, dat lukt ons niet. Maar we kunnen deze wel leren opmerken, zonder ze te veroordelen. Ook deze techniek biedt meer ruimte en rust, maakt meer los van stressverwekkende emoties.
Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.