Mindful Kerst

We streven massaal naar een warme, gezellig, liefdevolle kerst. En dat wil nog wel eens wat spanning met zich meebrengen. Herkenbaar?

Natuurlijk laat niet alles zich altijd oplossen. Toch hebben we meer invloed op ons welzijn, dan we ons wel eens bewust zijn. Eén van de manieren om de stress in de december maand te verlagen is mindfulness

Mindfulness

Mindfulness is de benaming voor een staat van zijn waarbij je aandachtig aanwezig bent, in het hier en nu, zonder waardeoordelen. Via oefeningen kunnen we ons stapje voor stapje bewegen richting die staat van zijn met minder stress en meer welzijn. Om die reden delen we hier 3 mindfulness oefeningen met je.

Drie minuten adempauze

Via deze oefening richt je je op de bewustwording van de ademhaling. Ademhaling kan een anker zijn bij het beoefenen van meditatie. Het geeft je de kans gedurende je dag een rustmoment in te bouwen. Richt je aandacht gedurende drie minuten op je adem, en deel dit op in drie momenten:

  1. Bewustwording: neem een waardige houding aan en sluit je ogen. Word je bewust van wat er aanwezig is. Welke gedachten zijn er? Welke gevoelens zijn er? Welke ge­waarwordingen zijn er? Observeer deze zaken zonder er over te oordelen. Constateer dat ze er zijn, en doe er verder niets mee.
  2. Focus: richt je aandacht dan opnieuw op één activiteit, namelijk de beweging van de ademhaling. Concentreer je op het op en neer gaan van je ademhaling.
  3. Uitbreiding: breid het aandacht opnieuw uit. Word je, buiten je ademhaling ge­waar van je lichaam als geheel. Voel je lichaam als een totaliteit, met alle ge­waarwordingen die erbij horen. Volg je adem alsof het lichaam ademt.

Aandachtig zijn

Heel wat zaken ontsnappen aan onze aandacht. Simpelweg omdat ze onbewust langs ons heen gaan. We kunnen ons bewustzijn trainen door elke dag heel kort 3 zaken (groot of klein) die je wel hebt opgemerkt te noteren. Zoek niet naar speciale dingen, maar open je aandacht gewoon voor de kleine dagelijkse gebeurtenissen. Let hierbij vooral op de zintuigelijke beleving. Denk bijvoorbeeld aan het fluiten van vogels, de geur van eten, of het ondergaan van de zon.

Uit de automatische piloot

Kies een dagelijkse handeling waarbij je nauwelijks nog stilstaat terwijl je deze uitvoert. Probeer de komende week deze handeling eens heel bewust te doorlopen. Gebruik daarbij al je zintuigen en neem de tijd. Wat kun je vanuit je volle aandacht waarnemen? Hoe ruikt het, voelt het en smaakt het? Wat kun je zien? Wat hoor je? Kijk met verwondering naar wat je doet. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor douchen, of tandenpoetsen, je lichaam afdrogen, afwassen, enzovoort.

Wij wensen je een ontspannen kerst!

Help me nu

Help me nu

  • Veelgestelde vragen

  • Social media

    Stel ons je vraag en je ontvangt tijdens openingstijden binnen 1 uur een reactie.

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Zelf regelen

    Verandert er iets in jouw persoonlijke situatie of wil je je verzekering wijzigen?

  • Chat

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Direct antwoord op je vraag? Start de chat. Wij zitten voor je klaar!

    Chat met ons

    Sorry, op dit moment zijn er geen medewerkers beschikbaar.

    Waar gaat je vraag over?

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

  • Bellen

    We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar tussen 8.00 en 21.00 uur. Op zaterdag kun je ons bereiken tussen 10.00 en 16.00 uur.

    072 - 519 40 00

  • Adviseur

    Je kan veel zelf doen, maar in sommige situaties is hulp van een onafhankelijk adviseur een goede keus.