Met simpele tips fit aan het werk

Gezond aan het werk

Meer bewegen, spieren trainen en vitaal blijven, dat wil bijna iedereen. Maar hoe bereik je dit in combinatie met je drukke werk en privéleven? We geven je enkele praktische voorbeelden hoe je dit bereikt door middel van makkelijk toepasbare werkgewoontes. Deze voorbeelden hebben we opgesteld in samenwerking met vitaliteitsbureau HC Health, partner van Reaal Lijfwacht.

Meer bewegen, maar hoe?

Het antwoord is gelukkig vrij simpel: mensen zijn gewoontedieren. Voor meer dan 95% werkt ons brein op de automatische piloot. Hoe gemakkelijk zou het zijn als we op de automatische piloot meer zouden bewegen? Ze zeggen dat je na 21 dagen een nieuwe gewoonte hebt geconditioneerd.

Om de kans op gewoontecreatie te vergroten hebben we twee gouden tips:
1. Start met een kleine stap.
2. Koppel het bewegen aan een bestaande routine.

Gezonde werkgewoonte 1 – Wandellunch

Wist je dat Nederlanders kampioen zitten zijn? Hartstikke ongezond. Daarom helpen we jou fitter te worden met een gezonde werkgewoonte: de wandellunch. Door het inpassen van een goede wandellunch kun je doordeweeks al voldoen aan de beweegnorm. Bovendien verbrand je in 20 minuten wandelen al snel 100 calorieën en wordt het stress-remmende deel in je brein geactiveerd.

Gezonde werkgewoonte 2 – Traplopen

Laat die luie lift voor wat het is. Neem de trap, als dat kan. Bij deze activiteit wordt je lichaam met het eigen gewicht belast en valt daarmee onder bot- en spierversterkende activiteiten. Behalve dit positieve effect heeft traplopen ook een groot effect op je suiker- en cholesterolgehalte en gewicht.

Start met een kleine stap: elke ochtend bij aankomst op je werk neem je de trap. Als dit eenmaal een gewoonte is, bouw je het stap voor stap uit. Word fitter, maak van traplopen een gezonde werkgewoonte.

Gezonde werkgewoonte 3 – De 'sta-op' oefening

Wij Nederlanders zitten gemiddeld negen uur per dag. Koppel daarom de 'Sta op'-oefening aan jouw dagelijkse zitten. Je zult merken dat je je snel sterker voelt. De oefening gaat als volgt:
• Ga staan voor je bureaustoel en strek je armen voor je uit.
• Zak in 8 tellen geleidelijk met je billen richting je stoel en stop voordat je billen de zitting van je stoel raken.
• Strek vervolgens in 4 tellen beide benen en ga terug naar een staande houding.
• Doe 3 maal 8-12 herhalingen. Neem tussendoor één minuut rust.

Maak gebruik van Reaal Lijfwacht
Heb je na het lezen van dit artikel vragen of heb je hulp nodig om meer te bewegen en vitaal blijven? En heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Reaal? Neem dan contact op met de preventieservice Reaal Lijfwacht. Het team van Reaal Lijfwacht is bereikbaar via het online formulier en telefoonnummer 020 – 543 66 20 (op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur). Heb je klachten die je niet vertrouwt? Raadpleeg dan een zorgprofessional.