Soms voel je je neerslachtiger dan normaal. Zit je in een dip? Is het een depressie? Dat is soms lastig te beoordelen. Want wat is een depressie? Hoe herken je het en hoe ga je ermee om? Dick Freriks, klinisch psycholoog, psychotherapeut en algemeen directeur van Ascender, vertelt over de belangrijkste aspecten van depressiviteit.

Waaraan herken je een depressie?
Iedereen heeft weleens een dipje. Maar als je je in zo'n dip afvraagt of je depressief bent, dan is het belangrijk om te kijken wat er precies aan de hand is. Waaraan herken je een depressie?

  1. Niet meer kunnen genieten. Je kunt heel weinig genieten van de dagelijkse dingen die je meemaakt, waarvan je voorheen wist dat je ze leuk vond en dat je er energie van kreeg. Je merkt dat je er wel bij bent, maar soms bijna als toeschouwer. Je kunt niet meedoen en je hebt geen aansluiting bij anderen.
  2. Energieverlies. Je hebt geen energie meer om initiatief te nemen voor dingen waarvan je weet dat je ze zou moeten doen.
  3. Negatief zelfbeeld. Je hebt vrij snel een negatief zelfbeeld. Als het fout gaat, denk je dat het jouw schuld is.
  4. Schuldig voelen. Je voelt je schuldig over het idee dat je niet kunt voldoen aan de verwachtingen die je over jezelf hebt of die anderen van jou hebben. Je hebt geen energie en kunt niet meer genieten. Dit voedt je negatieve zelfbeeld.

Deze kenmerken houd je in stand met een verkeerd gedachtenpatroon, waarin je al het negatieve op jezelf betrekt. Dick: "Om een andere kijk op jezelf en de wereld om je heen te ontwikkelen, moet je deze gedachtegang doorbreken."

Eenvoudige tips tegen depressieve klachten
Herken je de bovenstaande kenmerken? Dan is het slim dit aan te pakken. Er is gelukkig veel dat je zelf kunt doen:

  • Stel kleine, laagdrempelige doelen. Elk succes is een stap vooruit, hoe klein ook.
  • Maak gebruik van e-therapie: online hulpmiddelen, zoals e-mailcontact met een psycholoog of filmpjes met testimonials van lotgenoten.
  • Lees over depressie. Hoe meer je erover weet, hoe makkelijker je dingen kunt plaatsen.
  • Schrijf het van je af. Je emoties en gedachten op papier zetten kan opluchten en helderheid geven.
  • Blijf lichamelijk actief: neem de trap, ga wandelen of pak eens de fiets in plaats van de auto.
  • Kom op tijd je bed uit. Een vroeg begin van de dag werkt stimulerend.
  • Erken dat je depressief bent. De acceptatie is het begin van je herstel.
  • Realiseer dat een depressie weer over gaat. En dat er hulpmiddelen zijn die goed passen bij jouw situatie.

Heb je na het lezen van dit artikel vragen, herken je jezelf in bepaalde punten of heb je behoefte aan een sparringpartner? Onderneem dan actie. Hulp is mogelijk, in allerlei vormen. Er is altijd een hulpmiddel dat bij je past, of het nu zelfhulp is, of therapie bij een psycholoog.

Maak gebruik van Reaal Lijfwacht

Heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Reaal? Neem dan contact op met de preventieservice Reaal Lijfwacht. Het team van Reaal Lijfwacht is bereikbaar via het online formulier en telefoonnummer 020 – 543 66 20 (op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur). Of neem rechtstreeks contact op met Ascender, partner van Reaal Lijfwacht. Ascender is op werkdagen bereikbaar van 8.30 tot 20.00 uur. Bel 0800 – 327 73 78.