Heb je een auto? Dan is een jaarlijkse APK-keuring vaak verplicht. We vertellen je wat je moet weten over de APK. En hoe je auto de keuring zonder problemen doorstaat.
Rijd nooit zonder geldige APK-keuring
Auto's worden voor de APK in een aantal categorieën ingedeeld. Sommige categorieën auto's hoeven niet of niet elk jaar te worden gekeurd. Bijvoorbeeld oldtimers, auto's die rijden op nieuwere benzine en elektrische auto's. Hoe het precies zit, lees je op de site van de RDW.
Is je auto APK-plichtig? Dan mag je alleen de weg op met een goedkeuring. Ga je dan toch rijden en word je betrapt? Dan krijg je een flinke boete. Ook keren verzekeraars niet altijd uit als je een ongeluk veroorzaakt met een afgekeurde auto. Regel dus op tijd een afspraak bij een erkend APK-bedrijf.
Check de APK-vervaldatum van je auto
Is je auto APK-plichtig? Dan moet deze telkens op een bepaalde datum gekeurd zijn. Ongeveer 6 weken voor deze vervaldatum krijg je een herinnering van de RDW. Die datum blijft onveranderd. Dus ook als je je auto 1 maand voor de vervaldatum laat keuren, blijft de datum van de keer daarna gelijk. Op de website van de RDW vind je de vervaldatum van de APK van jouw auto.
Vroeg laten keuren
Je kunt de APK al 2 maanden voor de vervaldatum laten uitvoeren. Word je auto goedgekeurd? Dan blijft de goedkeuring 14 maanden geldig, omdat de vervaldatum niet verandert. Word je auto (op sommige punten) afgekeurd? Dan heb je meer tijd om deze te laten repareren. En dus ook meer tijd om een beter of goedkoper adres te vinden.
Wat je zelf kunt doen vóór de APK
Auto's worden het vaakst afgekeurd op:
- Banden met onvoldoende profiel of te lage bandenspanning:
Het profiel van alle 4 je autobanden moet minimaal 1,6 millimeter zijn. Je kunt dit tegenwoordig zien aan de slijtage-indicatoren. Dat zijn kleine blokjes in de hoofdgroeven van de band. Deze blokjes moeten duidelijk dieper liggen dan het loopvlak. Liggen ze gelijk? Dan is het tijd voor nieuwe banden!Elke band verliest continu wat lucht. Hierdoor wordt de bandenspanning lager. Een te lage of te hoge bandenspanning is gevaarlijk. Is je auto uitgerust met een 'tyre pressure monitoring system'? Dan kun je zelf je bandenspanning checken. In het instructieboekje of aan de binnenzijde van je portier lees je wat de juiste bandenspanning voor je auto is. Bijna elk tankstation heeft een pomp waarmee je de bandenspanning kunt regelen.
- Kapotte of onvoldoende verlichting:
Test je koplampen, richtingaanwijzers, achteruitrijlichten en remlichten. Vergeet ook de kentekenplaatverlichting niet.
- Beschadigde ruitenwissers
Check of de ruitenwissers en ruitensproeiers werken. Ruitenwissers kun je zelf makkelijk en voordelig vervangen. Kijk ook of er genoeg ruitenwisservloeistof in het reservoir zit.
- Problemen met de remmen
Behalve de remproblemen zijn dit punten die je goed zelf kunt checken of oplossen.
Oneens met het keuringsrapport?
De RDW stelt de APK-regels op. Maar de RDW kan ook helpen wanneer je het niet eens bent met de uitslag van een keuring. Zorg in dit geval dat je na de APK-keuring een officieel keuringsrapport krijgt. Een medewerker van de RDW komt dan kijken of de afkeuring terecht is. Bezwaar maken kan alleen direct bij de keuring. Als de garage weigert om een APK-rapport af te geven, kan je tegen het bedrijf een klacht indienen bij de RDW.
We wensen je alvast een stressvrije APK!
Ook nuttig
Meer lezen? We verzamelen continu nuttige tips en informatie.