6 tips om je dag te beginnen met een goede morgen

6 tips om je dag te beginnen met een goede morgen

De manier waarop je jouw dag begint kan het verschil maken voor hoe de rest van je dag verloopt. Vaak als je haastig de deur uitgaat en al ontbijtend de trein in duikt nadat de conducteur al heeft gefloten, verloopt je hele dag gehaast. Ochtendmens of niet, het loont om orde op zaken te stellen en een plan te maken voor een ochtend die loopt op rolletjes.

  1. Begin vroeg

    Dat wil zeggen, begin al voor je gaat slapen. De avond van te voren kun je al van alles klaarzetten zodat je de volgende dag met een gerust gevoel wakker wordt en niet te veel aan je hoofd hebt. Laat iedereen zijn outfit voor de volgende dag klaarleggen en maak alvast de lunch voor jezelf en je gezin. Zet sporttassen en schooltassen klaar, en - als je de mogelijkheid hebt - stel dan ook gelijk je koffiemachine in zodat je wakker wordt met de geur van verse koffie.
  2. Zorg voor een goede nachtrust

    De meeste mensen hebben tussen 7 en 9 uur slaap nodig. Probeer de avond van tevoren niet later dan 2 uur voor je gaat slapen te eten en ga op tijd naar bed. Ga niet in bed nog op je tablet of telefoon iets kijken, want door het blauwe licht blijf je wakker en kom je soms moeilijk in slaap. Als je gaat slapen zet dan ook je telefoon uit, of op vliegmodus. Zo beperk je blootstelling aan straling en word je ook niet wakker van meldingen middenin de nacht. Plaats je wekker het liefst aan de andere kant van de kamer en zonder snooze. Elke keer als je gaat snoozen gaat je lichaam namelijk weer terug in je slaapmodus. Het kan vervolgens uren duren voor je optimaal functioneert.
  3. Goed wakker worden

    Grijp niet gelijk naar je telefoon zodra je wakker wordt, maar neem even een momentje om rustig wakker te worden en te focussen. Vraag je zelf af hoe je waarde kunt toevoegen aan de dag. Wat kun je beter maken? Waar kun je dankbaar voor zijn vandaag? Start dan rustig op en raak vooral niet in de stress. Stress brengt je brein in een crisismode, wat helder nadenken moeilijk maakt en je komt erdoor in een negatieve spiraal. Als je echt goed wakker wil worden, ga dan lekker sporten. Of het nou een complete training is of een korte stretch, zorg dat je bloed kan circuleren. Je voelt je hierna alerter en gemotiveerder.
  4. Neem de tijd om goed te ontbijten

    Je verliest veel vocht als je slaapt, dus maak er een gewoonte van om bij het opstaan gelijk een groot glas water te drinken, en sla niet je ontbijt over. 60% van moeders slaan hun eigen ontbijt over, omdat ze te druk in de weer zijn met de kinderen. Maar ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, dus neem hier de tijd voor. Benut dit moment om samen te zijn met je gezin. Tijd samen wordt lastiger te vinden na 17.00 uur omdat iedereen moe is of andere verplichtingen heeft. Extra tip: zorg voor een voorraadje gezonde kant en klare snacks, zoals fruit en ontbijtrepen voor noodgevallen.
  5. Niet doen: s ’ochtends tv kijken, praatprogramma’s luisteren of e-mails lezen

    Praatprogramma’s op de radio of tv-programma’s zijn afleidend en zorgen dat je afgeleid bent en langer doet over je taken. Ook e-mail kan je ochtend flink verpesten. Dus blijf offline zo lang als je kunt. De grootste noodgevallen krijg je toch niet te horen via e-mail, dus het kan wel even wachten. Luister in plaats hiervan naar muziek. Muziek helpt je gefocust te blijven op de dingen waarmee je bezig bent en kan je in een goede stemming brengen.
  6. Plan je ochtendroutine op werk

    Zorg dat je structuur aanbrengt in je ochtend. Plan bepaalde taken op bepaalde tijdstippen van de dag. Doe belangrijke taken eerst en houd je ochtenden vrij voor taken die je creatieve energie vereisen. Begin niet gelijk met chatten of bellen. Zelfs korte telefoontjes kunnen je focus voor de rest van je dag ontwrichten. Train jezelf om langer aan 1 stuk door te werken zonder afleiding. Simpele taken zijn misschien verleidelijk omdat ze zo lekker ‘makkelijk’ zijn maar ze weerhouden je alleen maar om met belangrijke dingen bezig te zijn. Vraag jezelf dus af of deze echt nodig zijn.
Help me nu

Help me nu