5 tips voor een goede nachtrust

5 tips voor een goede nachtrust

Je hebt vast ook weleens dat je niet goed in slaap kunt komen. En dat is natuurlijk niet fijn als je de volgende ochtend weer vroeg op moet. Wat kun je er aan doen? Wij geven je graag een paar handige tips.

  1. Lees een boek en kijk geen tv

    Veel mensen kijken ’s avonds nog even tv in bed voor ze gaan slapen. Dat is niet echt verstandig. Want door het tv kijken blijven je hersenen actief. Bovendien zorgt het blauwe licht van je tv ervoor dat er minder slaaphormonen (melatonine) worden aangemaakt. Lees daarom eens een goed boek. Dit zorgt ervoor dat je ontspant en eerder in slaap valt.
  2. Drink geen koffie en alcohol

    Dat koffie je niet gaat helpen om te slapen, is iedereen wel bekend. Minder bekend is misschien dat zelfs koffie die je ’s ochtends drinkt, ’s avonds nog in je systeem zit. En dit zorgt er weer voor dat je minder melatonine aanmaakt. Dus je kunt beter helemaal geen koffie meer drinken. Dan is de kans groter dat je lekker slaapt. Voor een goede nachtrust is het ook beter om geen alcohol te drinken. Het helpt je misschien makkelijker in slaap vallen, maar zorgt er ook vaak voor dat je ’s nachts tijdelijk wakker wordt. Drink dus voortaan een lekker kopje (kruiden)thee, dan komt de slaap vanzelf.
  3. Zorg voor regelmaat

    Je lichaam houdt van regelmaat. Ga dus op vaste tijden naar bed en sta op vaste tijden op. Dan weet je lichaam ook wanneer het moet beginnen met aanmaken van de juiste stoffen. Als je in het weekend bijvoorbeeld heel lang uitslaapt, verstoort dit de regelmaat juist.
  4. Vermijd stress

    Het is misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer stress zoveel mogelijk te vermijden. Veel mensen liggen ’s nachts nog te piekeren en denken over van alles en nog wat na. Probeer dit te minimaliseren door bijvoorbeeld ademhalings- of ontspanningsoefeningen. Je zult zien dat dit echt helpt!
  5. Slaap in het donker

    Sommige mensen hebben graag een klein lichtje aan als ze slapen. Of hebben een telefoon of wekker die continu licht afgeeft. Dit werkt het slapen gaan allemaal tegen. Het beste is om je kamer zo donker mogelijk te maken. Zeker blauw licht wat bijvoorbeeld van je tv of mobiel afkomt is, zorgt ervoor dat je moeilijk in slaap valt. Je lichaam denkt dan namelijk dat dit zonlicht is en dat het moet opstaan.
Help me nu

Help me nu