Maak een plan van aanpak

5 tips om je onderneming te laten groeien

Ben je toe aan een volgende stap en wil je groeien als ondernemer en met je onderneming? En kun je advies gebruiken om dit succesvol en gestructureerd te doen? Floris Oskam, regiovoorzitter bij Stichting Ondernemersklankbord (OKB), geeft je 5 praktische tips die je helpen om groei te realiseren.

Maak een plan van aanpak

Succesvolle groei begint met het schrijven van een plan van aanpak. Dit plan geeft je inzicht in de haalbaarheid van je idee en het perspectief op de lange termijn. Maar wat zet je in een plan van aanpak? Denk bijvoorbeeld aan een goede omschrijving van het product of dienst, de doelgroepomschrijving en de financiële consequenties. Maak ook een marktanalyse aan de hand van een SWOT; breng alle kansen, bedreigingen, zwaktes en sterktes in beeld.

Doe waar jij goed in bent en besteed uit waar je minder goed in bent

Je hoeft niet alles zelf te doen; besteed uit waar je minder goed in bent of wat je minder leuk vindt. Zorg dat je je tijd op een waardevolle manier besteedt. En weet wie je kunt bellen als je advies nodig hebt. Bijvoorbeeld op het gebied van marketing, personeelsmanagement, juridische zaken en administratie. Je zult zien dat veel collega-ondernemers je graag bijstaan. Steek dus tijd in je netwerk: ga naar bijeenkomsten van ondernemersverenigingen, volg seminars en ga naar beurzen. Dat geeft je ook de energie en inspiratie om door te gaan.

Overweeg partnerships

Bij partnerships ga je nog een stapje verder dan bij uitbesteden. Je hebt beiden het doel voor een langere periode samen te werken en hebt een gezamenlijk doel. Alle partners focussen zich op hun eigen kennis en maken daarnaast gebruik van elkaars kennis en expertise. Het gaat er dus om dat je complementaire kennis en vaardigheden bundelt. Ga je een partnership aan, dan deel je de risico's met je samenwerkingspartners.

Test groeiscenario met bestaande klanten

Eindgebruikers zijn ontzettend belangrijk voor het succes van je product of dienstverlening. Zij bepalen of ze je product of dienst goed genoeg vinden om te kopen en gebruiken. Is dat niet het geval, dan is een concurrent zo gevonden. Er is eigenlijk maar één manier om erachter te komen wat je eindgebruiker echt denkt, en dat is door het hem of haar simpelweg te vragen. Maak daarbij bijvoorbeeld gebruik van je bestaande klanten. Daar heb je tenslotte al een band mee opgebouwd en zijn daardoor makkelijk(er) te benaderen. Maar ook buiten je bestaande klantenkring om kun je potentiele eindgebruikers inzetten om je product of dienst te testen. Dit helpt je om het af te stemmen op de eindgebruiker.

Zorg voor een financiële buffer

Het klinkt misschien als een open deur, maar zorg voor een financiële buffer. Als je wilt groeien moet je niet alleen geld hebben om te kunnen investeren, maar ook geld overhouden voor (onverwachte) uitgaven. Je fiscale en bancaire verplichtingen lopen namelijk gewoon door en ook je vaste lasten en kosten om in je levensonderhoud te voorzien lopen door. Wees hiervan bewust en houd er rekening mee.

Ondernemersklankbord

Stichting Ondernemersklankbord biedt persoonlijke begeleiding bij het ondernemen. De stichting helpt om succeskansen van ondernemers te vergroten in alle fasen van hun bedrijfsvoering. De adviseurs van Stichting Ondernemersklankbord zijn onafhankelijk, persoonlijk, vrijwillig en resultaatgericht. Ze weten als geen ander waar de ondernemers tegenaan lopen, omdat ze zelf ooit ook ondernemer waren.

Als je een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt bij Reaal, kan je zonder extra kosten deelnemen aan een klankbordtraject via Stichting Ondernemersklankbord.