Een betere werk-priv├ębalans met een gezin

Je bent na je zwangerschapsverlof weer begonnen met werken. Vanuit een opdrachtgever rijd je snel naar huis om je kindje op tijd op te halen van de opvang. Als je geluk hebt kom je thuis en staat je partner al te koken. Zo niet, dan flans je zelf wat in elkaar. Voor je kindje maak je een flesje. Daarna is het tijd voor het bedritueel. Hoe zorg je voor wat meer rust in je leven met een drukke onderneming en een veeleisend gezin? Psycholoog Rosalie Koolen van Ascender geeft tips voor een betere werk-privébalans.

Hoe combineer je je nieuwe leven met je onderneming?

Vooral als je na je zwangerschapsverlof weer aan het werk gaat, komt er veel op je af. Hoe combineer je je nieuwe leven met je onderneming?

Je kunt van tevoren bedenken hoe je alles wilt regelen, maar of het ook zo uitpakt weet je niet. Het is een illusie dat je alles kunt regelen. En dat als je je op alle vlakken goed voorbereid en inleest je de boel goed afdekt. Maar een kind doet niet altijd alles wat jij wilt. Het heeft zijn eigen temperament en functioneren. Je moet elkaar leren kennen en op zoek gaan naar elkaars gebruiksaanwijzing.

Een belangrijke tip is: loslaten; met een kind het loopt het niet altijd zoals gepland. Sta je net klaar om weg te gaan, poepbroek. Kun je weer opnieuw beginnen. Er wordt veel flexibiliteit van je gevraagd als (werkende) ouder. En vaak moet je concessies doen. Maar het is belangrijk te onthouden dat je die niet voor niets doet: je doet het voor jezelf en voor je kindje.

Tijd voor mijzelf schiet er vaak bij in. Hoe zorg ik dat ik toch die rust kan pakken?
“Beseffen dat dit een aandachtspunt is, is al een begin. Je kunt op zoek gaan naar hoe je in jouw situatie ruimte kunt maken voor jezelf. En probeer tijd voor jezelf te maken om te voorkomen dat je echt instort. Want al dat racen en alle ballen in de lucht houden is zeer vermoeiend.”

Begin met te bedenken wat je nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld 1x per week aan yoga doen? Doe dat dan. Natuurlijk kan wat je nodig hebt niet altijd en heb je hier soms écht geen tijd voor. Bekijk dan wat er mogelijk is voor jou. Bijvoorbeeld:

  • Sta je in de file? Begin niet gelijk te stressen, maar kijk of je de reistijd kunt gebruiken om te ontspannen: luister lekker naar muziek of zet een podcast op. Zo wordt deze tijd jouw tijd.
  • Reis je met de trein? Lees dan geen artikelen of je e-mail, maar gebruik die tijd voor jezelf.

En blijkt dat je per dag maar 15 minuten voor jezelf kunt vrijmaken? Pak die 15 minuten dan ook bewust voor jezelf. Het is misschien niet veel tijd, maar het is wel waardevolle tijd. Vind je het moeilijk om te bedenken wat jouw mogelijkheden zijn? Spar dan eens met een bekende, of schakel een coach in.

Ondanks weinig slaap moet ik toch functioneren. Ik heb een eigen onderneming, dus ik kan niet
‘even rustig aan doen’.
“Slaapgebrek is vaak een belangrijke factor. Als je niet voldoende of slecht slaapt, gaan er sneller dingen mis en kom je in een vicieuze cirkel. Misschien neem je niet eens meer de tijd om fatsoenlijk te eten en te drinken. Dan is het tijd voor maatregelen. Dat patroon van uitputting moet stoppen. Voor beide ouders. En het is belangrijk dat je nieuwe energie opdoet: door te slapen.

Dat begint met hele praktische maatregelen. Ga met je partner om tafel zitten en spreek af wie wanneer (nacht)dienst heeft. De andere partner mag dan uitrusten en doorslapen. Heb je geen partner? Kijk dan of je een opa en oma of zus kunt inschakelen.”

Voor het naar bed brengen wil ik graag qualitytime doorbrengen met mijn kind. Alleen lijkt dit altijd uit te lopen in een boze moeder en een dreinend kind.
Als je na een drukke dag gehyped thuiskomt, dan voelt de baby jouw stress. Terwijl jij denkt: ‘Dit is mijn tijd met jou. Waarom huil je nou?’. Daarom is het belangrijk dat je ook goed voor jezelf zorgt en tijd neemt om te ontspannen. Dus pak die rust.

Praat erover met een coach

Wil je eens met iemand praten over je leven na de geboorte van je kindje? De coaches van Ascender zijn gespecialiseerd in coaching bij de veranderingen na de geboorte van je eerste, tweede of zelfs derde kindje. Kijk hier voor meer informatie. In het artikel gaan wij uit van nieuwe moeders. Natuurlijk kunnen ook partners van nieuwe moeders hier last van hebben.

Image

Rosalie Koolen

"Klinisch psycholoog, Kinder- en jeugdpsycholoog. En is als klinisch psycholoog sinds 2016 aan Ascender verbonden."