De risico's van lang zitten

Dat langdurig zitten slecht voor je is, weten we inmiddels. Maar wat zíjn eigenlijk de mogelijke gevolgen? Jacqueline Bos, ergonomisch adviseur en eigenaar van BBO-ergo licht het toe.

Gezondheidsrisico’s

Langdurig zitten of activiteiten waarbij je nauwelijks energie gebruikt, zoals in de auto zitten geeft een grotere kans op gezondheidsrisico’s. Denk aan rug- en nekklachten. Wat nog niet zo bekend is, is dat langdurig zitten ook de kans op vroegtijdig overlijden vergroot. Langdurig zitten wordt daarnaast in verband gebracht met een groter risico op:

  • diabetes type II
  • depressie
  • overgewicht/obesitas
  • kanker

40% meer kans op overlijden

Mensen die meer dan 11 uur per dag zitten, hebben 40% meer kans op vroegtijdig overlijden dan mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Dit risico is onafhankelijk van het feit of iemand voldoende sport of beweegt. Onafhankelijk wil zeggen dat het langdurig zitten zélf de gezondheid nadelig beïnvloedt. Ongeacht de hoeveelheid lichamelijke activiteit of sport die hier tegenover staat.

Zittend werken

In Europa zitten Nederlanders het meest: 62% van de Nederlanders zit meer dan 5,5 uur per dag. Een derde tot de helft van deze zittijd gebeurt op het werk. Het werk was vroeger een belangrijke bron van lichaamsbeweging. Maar inmiddels is dit in vele sectoren een bron van bewegingsarmoede geworden. Waarbij de aard van het werk de oorzaak is van het urenlang achtereen zittend werken. De zittijd zal naar verwachting alleen maar toenemen, als gevolg van digitalisering en automatisering. Ook het thuiswerken neemt toe, waardoor Nederlanders minder bewegen tijdens het woon-werk verkeer en de zittijd op een dag toeneemt.

Sedentair gedrag

Zittende of (half) liggende activiteiten in combinatie met een laag energieverbruik (<1,5 MET, metabole equivalenten) noemen we sedentair gedrag, met uitzondering van slapen. Bijvoorbeeld zittend werken, computerwerk, tv kijken, lezen, zitten tijdens autorijden of in het openbaar vervoer. De intensiteit van bewegen wordt uitgedrukt in MET-waarden. Dit is een meeteenheid om uit te drukken hoeveel energie een bepaalde lichamelijke activiteit kost in vergelijking tot de energie die in rust wordt verbruikt. Het energieverbruik in rust staat gelijk aan 1 MET.

Tips voor meer bewegen bij een zittend beroep en thuiswerken

  • Onderbreek het zitten zoveel mogelijk voor (korte) sta of loopmomenten. Zet de printer op afstand, haal zelf je koffie, etc. Zo zorg je ervoor dat je uitgenodigd wordt om steeds op te staan en te lopen.
  • Overleg staande, ook bij een inbelvergadering. Of wandel tijdens een telefonisch overleg.
  • Zorg ervoor dat je een aantal keren per dag je grote spiergroepen aanspreekt en je doorbloeding flink in gang zet. Leg een springtouw bij je bureau en ga even twee minuten touwtje springen, of neem een trap een aantal keer op en neer. Beweging en fysieke training in één, en gelijk een mooi ontspan momentje voor het brein.
  • Volg (zonder te zweten) de korte workout van onze partner HelloEnergy.
  • Ga niet zitten tijdens de lunch, maar blijf staan. Of beter: maak een lunchwandeling.

Energieverbruik in MET

infographic-energieverbruik-in-met-waarden-720.png

Korte workout HelloEnergy

Volg de korte workout van onze partner HelloEnergy (zonder te zweten).