Wat moet ik doen bij schade op mijn reisverzekering?

Heb je schade op reis? Ben je bijvoorbeeld het slachtoffer geworden van diefstal, of je eigendommen verloren? Vul dan het online schadeformulier in. Heb je liever persoonlijk contact? Bel ons dan op telefoonnummer 0800 - 732 25 48 57, of vanuit het buitenland op 0031 - 793 20 81 90. Is er sprake van nood? Bel dan de SOS Alarmcentrale op 0031 20 - 651 58 55.

Goed om te weten

  • De SOS Alarmcentrale helpt je met veel zaken. Denk hierbij aan het regelen van een ziekenhuisopname, automobilistenhulp of een eerdere vlucht terug naar Nederland. In sommige gevallen moet je contact met hen opnemen om toestemming te krijgen voor het maken van bepaalde kosten op reis. In je polisvoorwaarden lees je wanneer je verplicht bent om toestemming te vragen.
  • Is er sprake van diefstal of verlies? Vergeet niet ter plaatse aangifte te doen bij de politie en eventueel bij de luchtvaartmaatschappij, de hoteldirectie of het vervoersbedrijf.
  • Neem waar mogelijk foto's van je schade.
  • Na het melden van een schade ontvang je van ons een bevestiging met daarbij het dossiernummer. Met dit dossiernummer bij de hand, stel je eenvoudig je vragen over bijvoorbeeld de status van je schademelding.
  • Kunnen wij de schadeclaim direct afhandelen of betalen? Binnen 10 werkdagen informeren wij je hierover.
  • Kan je vakantie niet doorgaan? Doe dan een beroep op de aanvullende annuleringsverzekering en meldt je schade via het online schadeformulier. Je leest bij Schade op reis wat wij van je nodig hebben.

Was deze informatie nuttig?

Bedankt voor je feedback

Actuele vragen

  • Wanneer ontvang ik het waardeoverzicht van mijn beleggingsverzekering?

    Je vindt de verwachte ontvangstdatum van je waardeoverzicht op onze pagina Jaaroverzicht in je brievenbus. Heb je het waardeoverzicht gemist? Je vindt deze ook in MijnReaal onder Je post van Reaal.

    Goed om te weten

    In het waardeoverzicht van je beleggingsverzekering staat informatie over onder andere:

    • de waarde van je verzekering
    • het behaalde rendement
    • de ingehouden kosten

    Hierin staat niet het bedrag dat je opgeeft in de aangifte voor de inkomstenbelasting.

  • Moet ik mijn levensverzekering altijd opgeven voor de belasting als ik een fiscale jaaropgaaf ontvang?

    Of je je levensverzekering moet opgeven voor de inkomstenbelasting, hangt niet af van het wel of niet ontvangen van een fiscale jaaropgaaf. Wel van je persoonlijke situatie. Je bespreekt dit het beste met je financieel adviseur of belastingadviseur.

    Waarom een fiscale jaaropgaaf?

    Als wij wettelijk verplicht zijn om gegevens door te geven aan de Belastingdienst, ontvang je van ons een fiscale jaaropgaaf. Wanneer wij gegevens door moeten geven is afhankelijk van:

    • de datum waarop je verzekering is begonnen
    • de soort verzekering
    • het verzekerd kapitaal
    • de premie die je betaalt, als je een lijfrenteverzekering hebt
  • Wanneer ontvang ik mijn fiscale jaaropgaaf?

    Je ontvangt je fiscale jaaropgaaf in januari of februari. Deze heb je nodig voor je belastingaangifte. In ons verzendoverzicht zie je precies wanneer je je overzicht over het vorige jaar ontvangt. In MijnReaal vind je bij Je post van Reaal een kopie van de fiscale jaaropgaaf, als deze naar je is verstuurd.

    Hoef je jouw levensverzekering niet op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting, dan ontvang je geen fiscale jaaropgaaf van ons. Dit is bijvoorbeeld zo als de waarde van je uitvaartverzekering of levensverzekering lager is dan de vrijstelling in box 3. Deze vrijstelling is € 7118 in 2019 (€ 7.033 in 2018).

    Goed om te weten

    Een uitvaartverzekering, overlijdensrisicoverzekering of een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) hoef je vaak niet op te geven bij de belasting. Je ontvangt dan ook geen fiscale jaaropgaaf.