Wat gebeurt er als ik de premie niet op tijd betaal?

Is de premie voor je verzekering niet of niet op tijd betaald? Dat kan wel eens gebeuren. 
Wij sturen je altijd eerst 3 herinneringsbrieven. Daarin staat ook wat de consequenties zijn als je de premie niet betaalt. In de laatste brief vermelden we de uiterste betaaltermijn. 

Goed om te weten

Heb je een levensverzekering?

  • Is de premie na de uiterste betaaltermijn nog niet betaald? Dan wordt je verzekering premievrij gemaakt of de verzekering wordt stopgezet.
  • Stopzetten of premievrij maken kan fiscale gevolgen hebben. Neem hierover contact op met je financieel adviseur.
  • Heeft je verzekering geen premievrije waarde? Dan wordt je verzekering stopgezet. Je ontvangt hiervan een bevestiging.
  • Maken wij je verzekering premievrij of zetten je verzekering stop? Dan ontvangt je hiervan een gewijzigd polisblad.
  • Is je verzekering gekoppeld aan een geldlening of hypotheek? Wij geven de achterstand door aan de geldverstrekker.
  • Heb je een derde herinnering ontvangen en ben je niet de verzekeringnemer of begunstigde op de verzekering, maar degene die de premie betaalt? Wij informeren hen dan ook over deze achterstand. 
  • Is de premie na de derde herinnering wel betaald? Dan moet je dit zelf doorgeven aan verzekeringnemer of begunstigde en de geldverstrekker. 

Heb je een schadeverzekering?

  • Heb je na de derde herinnering nog niet betaald? Dan zetten wij je verzekering stop. Je ontvangt hiervan een brief met een gewijzigd polisblad.
  • Heb je een autoverzekering die wegens wanbetaling is stopgezet, dan geldt het volgende:
    • Je opgebouwde schadevrije jaren registreren wij niet automatisch in de centrale databank Roy-data. 
    • Herstellen van je verzekering is niet meer mogelijk.

Was deze informatie nuttig?

Bedankt voor je feedback

Actuele vragen

  • Wat betekent de verkoop van VIVAT voor mij als klant?
    Voor onze huidige klanten en relaties verandert er door de voorlopige koopovereenkomst niets. Klanten behouden hun rechten en plichten bij de door hen afgesloten producten.
  • Hoe vraag ik inloggegevens aan voor MijnReaal?

    Via onze website vraag je eenvoudig een account aan voor MijnReaal. Het aanvragen van je account gaat via iDIN.

    Wat heb ik aan MijnReaal?

    In jouw persoonlijke account MijnReaal heb je al je verzekeringsgegevens op een rij. Bekijk de mogelijkheden in MijnReaal op onze website.

  • Waar vind ik mijn polisnummer?

    Je vindt je polisnummer:

    • Op je polisblad
    • In de brieven die je van ons ontvangt
    • Op een (digitaal) bankafschrift, als je de premie betaalt via automatische incasso

    Ook in MijnReaal vind je een overzicht van je verzekeringen. Vind je je polisnummer niet? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder.