Wat doet Reaal met mijn klacht?

Heb je een klacht? Dan kun je deze online of per brief bij ons melden. Binnen 3 werkdagen nemen wij contact met je op of krijg je een ontvangstbevestiging. Je ontvangt een antwoord op je klacht binnen onze reactietermijnen. Helaas is dit niet altijd mogelijk. In dat geval stellen wij je op de hoogte wanneer je wél een antwoord kunt verwachten.

Goed om te weten

Ben je toch niet tevreden over de oplossing van je klacht? Stuur dan een brief naar de directie van Reaal. Vermeld in je brief de volgende gegevens:

  • Naam
  • Adres
  • Woonplaats
  • Telefoonnummer
  • Polis/hypotheeknummer
  • Klachtregistratienummer
  • Omschrijving van je klacht
  • Stuur kopieën van documenten mee die van belang zijn

Stuur je brief naar Reaal, t.a.v. de directie, Postbus 274,1800 BH Alkmaar.

Vind je dat de directie van Reaal je klacht niet goed heeft opgelost? Neem dan contact op met het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Het KiFiD bemiddelt tussen consumenten en financiële aanbieders en kan ook een bindend advies geven.

Was deze informatie nuttig?

Bedankt voor je feedback

Gerelateerde vragen

Actuele vragen

  • Wanneer ontvang ik het waardeoverzicht van mijn beleggingsverzekering?

    Je vindt de verwachte ontvangstdatum van je waardeoverzicht op onze pagina Jaaroverzicht in je brievenbus. Heb je het waardeoverzicht gemist? Je vindt deze ook in MijnReaal onder Je post van Reaal.

    Goed om te weten

    In het waardeoverzicht van je beleggingsverzekering staat informatie over onder andere:

    • de waarde van je verzekering
    • het behaalde rendement
    • de ingehouden kosten

    Hierin staat niet het bedrag dat je opgeeft in de aangifte voor de inkomstenbelasting.

  • Moet ik mijn levensverzekering altijd opgeven voor de belasting als ik een fiscale jaaropgaaf ontvang?

    Of je je levensverzekering moet opgeven voor de inkomstenbelasting, hangt niet af van het wel of niet ontvangen van een fiscale jaaropgaaf. Wel van je persoonlijke situatie. Je bespreekt dit het beste met je financieel adviseur of belastingadviseur.

    Waarom een fiscale jaaropgaaf?

    Als wij wettelijk verplicht zijn om gegevens door te geven aan de Belastingdienst, ontvang je van ons een fiscale jaaropgaaf. Wanneer wij gegevens door moeten geven is afhankelijk van:

    • de datum waarop je verzekering is begonnen
    • de soort verzekering
    • het verzekerd kapitaal
    • de premie die je betaalt, als je een lijfrenteverzekering hebt
  • Wanneer ontvang ik mijn fiscale jaaropgaaf?

    Je ontvangt je fiscale jaaropgaaf in januari of februari. Deze heb je nodig voor je belastingaangifte. In ons verzendoverzicht zie je precies wanneer je je overzicht over het vorige jaar ontvangt. In MijnReaal vind je bij Je post van Reaal een kopie van de fiscale jaaropgaaf, als deze naar je is verstuurd.

    Hoef je jouw levensverzekering niet op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting, dan ontvang je geen fiscale jaaropgaaf van ons. Dit is bijvoorbeeld zo als de waarde van je uitvaartverzekering of levensverzekering lager is dan de vrijstelling in box 3. Deze vrijstelling is € 7118 in 2019 (€ 7.033 in 2018).

    Goed om te weten

    Een uitvaartverzekering, overlijdensrisicoverzekering of een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) hoef je vaak niet op te geven bij de belasting. Je ontvangt dan ook geen fiscale jaaropgaaf.