Hoe los ik mijn hypotheekschuld af met de verkoopopbrengst van mijn woning?

De notaris zorgt ervoor dat je hypotheekschuld volledig of gedeeltelijk wordt afgelost met de verkoopopbrengst van je woning.

Als je je woning verkoopt, los je in theorie met de verkoopopbrengst je hypotheekschuld af. Je lost niet altijd de volledige hypotheekschuld af. Of je je hypotheekschuld volledig of gedeeltelijk aflost, hangt af van de hoogte van je lening en de verkoopopbrengst van je woning.

Wat doet de notaris?

  • Je dient een aflosverzoek in bij de notaris
  • De notaris vraagt de aflosnota op bij de bank. Hierin staan alle verschuldigde bedragen vermeld, zoals rente en de openstaande schuld van de hypotheek
  • Na het uitschrijven van de hypotheekakte bij het kadaster zorgt de notaris dat de hypotheek volledig of gedeeltelijk wordt afgelost

Goed om te weten

  • Je betaalt geen boeterente voor extra aflossen als je je woning hebt verkocht.
  • Als je bij verkoop van je woning overwaarde hebt, is de bijleenregeling van toepassing.
    • De lening waarvoor renteaftrek geldt, mag niet hoger zijn dan de aankoopprijs van de nieuwe woning (inclusief aankoopkosten) na aftrek van de overwaarde van de oude woning. Dit is de eigenwoningschuld.
    • Overwaarde betekent voor de bijleenregeling het verschil tussen de verkoopopbrengst van de oude woning en de eigenwoningschuld op diezelfde woning plus de verkoopkosten.
    • Voor dit bedrag kan de rente worden afgetrokken als aan de overige voorwaarden wordt voldaan.

Was deze informatie nuttig?

Bedankt voor je feedback

Gerelateerde vragen

Actuele vragen

  • Wanneer ontvang ik het waardeoverzicht van mijn beleggingsverzekering?

    Je vindt de verwachte ontvangstdatum van je waardeoverzicht op onze pagina Jaaroverzicht in je brievenbus. Heb je het waardeoverzicht gemist? Je vindt deze ook in MijnReaal onder Je post van Reaal.

    Goed om te weten

    In het waardeoverzicht van je beleggingsverzekering staat informatie over onder andere:

    • de waarde van je verzekering
    • het behaalde rendement
    • de ingehouden kosten

    Hierin staat niet het bedrag dat je opgeeft in de aangifte voor de inkomstenbelasting.

  • Moet ik mijn levensverzekering altijd opgeven voor de belasting als ik een fiscale jaaropgaaf ontvang?

    Of je je levensverzekering moet opgeven voor de inkomstenbelasting, hangt niet af van het wel of niet ontvangen van een fiscale jaaropgaaf. Wel van je persoonlijke situatie. Je bespreekt dit het beste met je financieel adviseur of belastingadviseur.

    Waarom een fiscale jaaropgaaf?

    Als wij wettelijk verplicht zijn om gegevens door te geven aan de Belastingdienst, ontvang je van ons een fiscale jaaropgaaf. Wanneer wij gegevens door moeten geven is afhankelijk van:

    • de datum waarop je verzekering is begonnen
    • de soort verzekering
    • het verzekerd kapitaal
    • de premie die je betaalt, als je een lijfrenteverzekering hebt
  • Wanneer ontvang ik mijn fiscale jaaropgaaf?

    Je ontvangt je fiscale jaaropgaaf in januari of februari. Deze heb je nodig voor je belastingaangifte. In ons verzendoverzicht zie je precies wanneer je je overzicht over het vorige jaar ontvangt. In MijnReaal vind je bij Je post van Reaal een kopie van de fiscale jaaropgaaf, als deze naar je is verstuurd.

    Hoef je jouw levensverzekering niet op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting, dan ontvang je geen fiscale jaaropgaaf van ons. Dit is bijvoorbeeld zo als de waarde van je uitvaartverzekering of levensverzekering lager is dan de vrijstelling in box 3. Deze vrijstelling is € 7118 in 2019 (€ 7.033 in 2018).

    Goed om te weten

    Een uitvaartverzekering, overlijdensrisicoverzekering of een Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW) hoef je vaak niet op te geven bij de belasting. Je ontvangt dan ook geen fiscale jaaropgaaf.